Morten Lundgaard ny it-direktør i Region Syddanmark

Morten Lundgaard kommer til at stå i spidsen for regionens centrale it-organisation Regional IT, der sammen med sygehusenes it-afdelinger sørger for it til regionens 25.000 medarbejdere.

Region Syddanmark har i dag ansat Morten Lundgaard som ny direktør for Regional IT. Morten Lundgaard er 49 år og kommer fra en stilling som afdelingschef samme sted.

Morten Lundgaard afløser Søren Lindgaard, der forlod direktør-stillingen 30. august i år. Morten Lundgaard har siden været konstitueret i stillingen.

Et stærkt ansøgerfelt

Regionsdirektør Jane Kraglund, der er Morten Lundgaards nærmeste leder, siger:

- Vi havde et stærkt ansøgerfelt til stillingen. Det glæder mig. Med ansættelsen af Morten Lundgaard får vi en IT-direktør, der søger dialogen. Derfor er Morten Lundgaard den rette mand til at stå i spidsen for den positive udvikling, som Regional IT er inde i. Med sin store erfaring fra it-området i regionen har jeg tillid til, at Morten vil udbygge samarbejdet på tværs af sygehuse, Regional IT og øvrige enheder. Jeg ser meget frem til samarbejdet med ham.

Regional IT varetager it-drift og -udvikling

Som direktør for Regional IT bliver Morten Lundgaard overordnet ansvarlig for regionens centrale driftsenhed, som varetager it-drift og -udvikling og forbereder systemer til drift. Regional IT har endvidere ansvaret for at koordinere opgaver på tværs af it-området i regionen og yde specialbistand til alle dele af området.

Morten Lundgaard siger:

- Jeg glæder mig over at få muligheden for at bygge videre på det tætte samarbejde mellem regionens sygehuse og it-afdelinger. Samarbejdet har allerede resulteret i, at vi står med en konsolideret elektronisk patientjournal, som nu anvendes på tværs af hele regionen. Desuden har vi fået etableret en fælles it-arbejdsplads, der betyder, at regionens klinikere er sikret en mere effektiv adgang til en række væsentlige it-systemer – til gavn for patienterne.

Formelt set tiltræder Morten Lundgaard sin nye stilling den 15. november 2016.

Der var 24 ansøgere til stillingen.

Fakta om Regional IT

It-området i Region Syddanmark er organiseret med it-afdelinger på regionens fem sygehusenheder og regionens centrale driftsenhed Regional IT. Sygehusenes it-afdelinger varetager support af medarbejdere på de enkelte sygehuse samt udvikling af kliniske fagsystemer på tværs af regionen. Regional IT består af tre afdelinger med i alt cirka 170 medarbejdere, der arbejder dels i regionshuset i Vejle, dels i et driftscenter i Esbjerg samt i servicedesk i Aabenraa. Regional IT har endvidere et driftscenter i Odense.

Fakta om Morten Lundgaard

Morten Lundgaard har mere end 25 års erfaring indenfor ledelse af it og har arbejdet både i det offentlige og i det private. Han har arbejdet med it både indenfor telesektoren, uddannelsessektoren, finanssektoren og forsvarssektoren.

Morten Lundgaard er oprindeligt uddannet datamatiker, men har gennem hele sit arbejdsliv videreuddannet sig – senest med en master i it fra Aarhus Universitet og studier på Oxford Universitet i England.

Morten Lundgaard er gift med Bettina. Sammen har de tre børn i alderen 12-15 år. Familien bor i Alken ved Skanderborg.

Regionsdirektør Jane Kraglund, Region Syddanmark,

Ny direktør for Regional IT Morten Lundgaard, Region Syddanmark, mobil 21 59 89 58

Jane Kraglund

Regionsdirektør