Administrerende sygehusdirektør Per Busk stopper på Esbjerg og Grindsted Sygehus

Efter 8 år som administrerende sygehusdirektør på Esbjerg og Grindsted Sygehus stopper Per Busk med udgangen af marts.

Administrerende sygehusdirektør Per Busk fratræder sin stilling på Esbjerg og Grindsted Sygehus den 31. marts 2024. Per Busk fylder 60 år inden for få måneder, og han vil derefter gå på pension.

- Nu har jeg været leder i 28 år, og jeg begynder at tænke, at jeg har prøvet det meste. Nu vil jeg gerne have mere tid til min familie, mine børn og til mig selv også. Jeg arbejder rigtig meget, og det er altid tid, man mangler til alt det andet, som jo er det vigtigste, siger han.

- Jeg bliver 60 inden for få måneder og kan gå på pension. Jeg vil dog ikke stoppe med at arbejde, men det bliver på et andet niveau og i et andet omfang.

En dygtig og visionær leder

Regionsdirektør Jane Kraglund, der er Per Busks nærmeste leder, sender rosende ord til den afgående sygehusdirektør for at have stået i spidsen for et sygehus, som har patienttilfredshed, kvalitet og medarbejdertilfredshed øverst på dagordenen, og som har haft en virkelig flot udvikling inden for alle de tre områder.

- Per Busk har spillet en enorm rolle i den udvikling, Esbjerg og Grindsted Sygehus har gennemgået de senere år blandt andet med udbygningen af sygehuset og senest med opstarten af lægeuddannelsen i Esbjerg.

- De mange år, Per Busk har været i først Vejle Amt og siden i Region Syddanmark har betydet, at han med sit gode arbejde har sat et solidt og visionært aftryk. Han vil blive savnet som kollega både i Esbjerg og i resten af regionen, understreger Jane Kraglund.

Meget at være stolt af

Per Busk fremhæver især de mange dygtige kollegaer, han har haft de seneste 8 år.

- Mine år i Esbjerg har været virkeligt givende. Det har været et privilegium at arbejde sammen med så mange dygtige ledere og medarbejdere, og vi har meget at være stolte af, understreger han.

- Der er sket en bemærkelsesværdig udvikling på sygehuset gennem årene. Forskningen er øget markant, der er udviklet på de kliniske funktioner, og samarbejdet med de praktiserende læger og kommunerne er udbygget. Kronen på værket er selvfølgelig lægeuddannelsen i Esbjerg, der allerede er blevet en succes. At have en lægeuddannelse på sygehuset bringer os op i en anden liga. Lægeuddannelsen vil få stor betydning for sygehuset i årene fremover.

Et konkret bevis for sygehusets udvikling kom i fredags, hvor Esbjerg og Grindsted Sygehus fik en flot andenplads i Dagens Medicins årlige kåring af Danmarks bedste hospitaler, når man måler på kvalitet og patienttilfredshed.

Om Per Busk

Per Busk er uddannet cand.scient.pol fra Aarhus Universitet. Han kom til Esbjerg og Grindsted Sygehus i 2015 efter i en årrække at have arbejdet inden for sundhedsplanlægning i Region Syddanmark, senest som direktør på sundhedsområdet.

Per Busk er 59 år og bor i Vejle. Han er gift og har tre udeboende børn.

Esbjerg og Grindsted Sygehus

Esbjerg og Grindsted Sygehus har hjemme på tre adresser, henholdsvis Esbjerg, Grindsted og Brørup. Sygehuset behandler patienter inden for næsten alle specialer, såvel medicinske som kirurgiske.

Sygehuset har 370 sengepladser og omkring 3.000 ansatte. Årligt er der ca. 33.000 indlæggelser og omkring 390.000 ambulante besøg. Vi uddanner også et stort antal unge hvert år - det gælder blandt andet sygeplejersker, læger, radiografer, social- og sundhedsassistenter, bioanalytikere, fysio- og ergoterapeuter og lægesekretærer.