Bo Libergren ny formand for Udvalget for Regional Udvikling

Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark har valgt Bo Libergren (V) til ny formand.

Arbejdet med at gøre Syddanmark til et bedre sted at drive virksomhed, bo, leve og arbejde har fået en ny frontfigur i form af Bo Libergren (V). Og det er en ganske erfaren mand, der overtager formandsstolen i Udvalget for Regional Udvikling, efter at forgængeren Stephanie Lose (V) blev udnævnt til regionsrådsformand.

Bo Libergren, 46 år, var medlem af amtsrådet i Fyns Amt fra 1993-2006 og blev valgt direkte ind i regionsrådet ved det første regionsrådsvalg i 2005.

- Vi gør det i forvejen godt i regionen, men jeg vil gerne have, at vi får mere vækst og udvikling i Syddanmark. Vækst er lig med arbejdspladser, og med en øget vækst sikrer vi, at endnu flere mennesker kan komme i arbejde. Det er godt for den enkelte og for hendes/hans familie og til gavn for økonomien og for samfundet som helhed, siger Bo Libergren (V).

Vigtigt med tæt kontakt

Udvalget for Regional Udvikling opsøger og arbejder løbende med en lang række muligheder inden for kultur, uddannelse, turisme, kollektiv trafik og erhvervsudvikling, som kan bidrage til en positiv udvikling i Region Syddanmark.

- Vi ønsker eksempelvis at fastholde menneskers tilknytning til arbejdsmarkedet. Vi ønsker, at flere unge tager en uddannelse, og ved samtidig at styrke erhvervslivets udviklingsmuligheder gør vi regionen til et endnu mere attraktivt sted at bo, studere og arbejde. Jeg glæder mig meget til at komme ud og møde de mange mennesker, organisationer og virksomheder, som vi hver dag arbejder på at skabe bedre rammer for. Den tætte kontakt er vigtig for mig og helt afgørende for, at vi i regionen lykkes med vores arbejde, siger den nyvalgte formand.

Fakta: Udvalget for Regional Udviklings opgaver

Udvalget for Regional Udvikling beskæftiger sig med den brede vækstdagsorden: Regional vækst- og udviklingsstrategi, byernes rolle, kultur, turisme, klima og bæredygtighed, infrastruktur, uddannelse, regional kollektiv trafik og internationalt samarbejde – dog ikke det dansk-tyske samarbejde ved grænsen, som ligger i Udvalget for dansk-tysk samarbejde.

Udvalg for Regional Udvikling har følgende medlemmer: Bo Libergren (V), Karsten Uno Petersen (S), Niels Erik Søndergaard (DF), Holger Gorm Petersen (løsgænger), John Lohff (K), Kristian Grønbæk Andersen (R), Carsten Abild (V), Poul Andersen (S), Simon Hempel-Jørgensen (S), Hans Winther (SF) og Preben Friis-Hauge (V).

Bo Libergren