Åbenhedsprisen: Her er de nominerede

Dommerkomiteen har nu valgt fem projekter, som skal kæmpe om en kvart million.

15 projekter er blevet til fem nomineringer. Dermed er konkurrencen om at vinde Åbenhedsprisen, som er blevet uddelt siden 2008, gået ind i den afgørende fase.

Åbenhedsprisen på 250.000 kroner bliver overrakt til institutioner, afdelinger eller sygehuse i Region Syddanmark, som har gjort noget særligt for at fremme dialog, åbenhed og ved at inddrage borgerne i Syddanmark. Og igen i år har dommerne haft mange gode projekter at vælge imellem.

- Fælles for de projekter, vi har valgt, er, at de alle har et udadvendt fokus, som inddrager borgerne og skaber sammenhæng, siger regionsrådsmedlem Pia Tørving (S), den ene af de to formænd for dommerkomiteen.

Og medformand i komiteen, regionsrådsmedlem Bo Libergren (V) tilføjer:

- Regionen skal være til for syddanskerne. Det er en vigtig opgave, og med åbenhedsprisen får vi vist, at det rigtig mange steder på regionens arbejdspladser bobler med initiativ til glæde for borgerne.

Vinderen gemmer sig her

De fem initiativer, der er strøget i finalen den 4. april i Kulturhuset Svendborg, drejer sig om for tidligt fødte børn, psykiatri, opfølgning på kræft samt åbenhed med udbud i forbindelse med indkøb.

De nomineres for initiativet med at ”kombinere pleje og behandling” og inddrager forældre til for tidligt fødte børn i behandlingen.

Afdelingen har etableret familiestuer med central overvågning, så der er intensiv observation af børnene. Og behandlingen foregår mere end før på forældrenes præmisser. Komiteen bemærker, at projektet sætter de pårørende i centrum ved at lytte til og indgå i dialog med familien.

De nomineres for projektet ”Psynergi”

- som er rettet mod borgere med skizofreni eller svære personlighedsforstyrrelser. Et systematisk arbejde mellem lokal- og socialpsykiatrien sikrer, at borgernes forløb bliver koordineret og skaber blandt andet større sammenhæng i behandlingen. Komiteen hæfter sig ved, at projektet bryder ”mure” ned mellem lokalpsykiatri og kommune.

De nomineres for projektet ”Tid og nærvær”.

Initiativet retter sig mod patienter på afdelingen for blodsygdomme (Hæmatologi) og er lavet i et samarbejde med 18 frivillige fra Kræftens Bekæmpelse. De kommer på skift i afdelingen og deltager i et væld af aktiviteter med patienter og pårørende. Dommerkomiteen fremhæver, at projektet giver noget ekstraordinært til patienterne af frivillighedens vej.

De nomineres for initiativet ”Patient- og pårørenderådet for kræftramte”.

Her veksles gode ideer til bedre behandling, når kræftramte og pårørende kommer med deres input til, hvordan sygehuset kan forbedre et forløb for patienterne. Det har bl.a. resulteret i, at pårørende og patienter kan komme og stille spørgsmål til en psykolog, sygeplejerske og præst. Komiteen hæfter sig ved, at afdelingen tager patienterne alvorligt i et system, hvor fagligheden normalt har det sidste ord.

De nomineres for ”Dialog og udbudshjulet”

– et værktøj der sikrer, at der er åbenhed i alle dele af udbudsprocessen. Alle dem, som er involveret, bliver hørt. Forud for udbud om søvnapnøprodukter blev Søvnapnøforeningen fx taget med på råd. Det er noget komiteen har hæftet sig ved, fordi afdelingen ved at inddrage foreninger, som har indsigt i et område, får mere for pengene. Og det gavner patienterne i sidste ende.

Fredag 4. april 2014 bliver det afgjort, hvem vinderen eller vinderne af Åbenhedsprisen 2013 er. Prisoverrækkelsen finder sted i Kulturhus Svendborg.

Bo Libergren (V), Medformand for dommerkommiteen, Region Syddanmark, 2920 1800

Pia Tørving (S), Medformand for dommerkommiteen, Region Syddanmark, 2889 6906