Region Syddanmark og Cisco vil digitalisere sygehuse

Region Syddanmark og teknologivirksomheden Cisco har skrevet under på en hensigtserklæring, der skal bane vejen for videoløsninger på syddanske hospitaler og i psykiatrien. Formålet med aftalen er at forbedre patientkontakt og effektivisere patientkonsultationer.

Sundhedsvæsenet i Region Syddanmark skal være Danmarks førende inden for teknologi. Derfor har regionsrådsformand Carl Holst (V) og vice president i Cisco, Hans Hwang, 23. juni sat deres underskrifter på en aftale, der skal bane vejen for flere videoløsninger i fremtidens syddanske sundhedsvæsen. Det vil sikre mere effektive patientkonsultationer og forbedret patientkontakt.

Aftalen vil blandt andet muliggøre en udbredelse af telepsykiatri. Fx kan behandlere/læger i Region Syddanmark foretage videokonsultationer med psykiatriske patienter via internettet. På den måde kan borgere blive behandlet enten i egne hjem eller på nærliggende psykiatriske afsnit ved hjælp af videokonferenceudstyr og derved spare tid på transport, og samtidig skaber man større tryghed for patienterne, da de ikke behøver at forlade deres hjem.

Også de somatiske hospitaler vil i fremtiden gøre brug af nye videoløsninger. Her vil videoløsningerne betyde bedre og mere effektiv behandling af patienter, mens læger og lægestuderende vil kunne følge med i operationer, selvom de sidder i en anden del af regionen, og derved udbrede faglig ekspertise.

Desuden vil Region Syddanmark implementere videoløsninger for at optimere effektiviteten, fx til møder eller multidisciplinære konferencer i kræftbehandlingen mv.

Fremtidens sundhedsvæsen

Regionsrådsformand Carl Holst er glad for den netop underskrevne aftale:

- Aftalen med Cisco bringer os et stort skridt tættere på at realisere de løsninger, der er nødvendige i fremtidens sundhedsvæsen. Vi har i Cisco fået en samarbejdspartner, som har stor international erfaring med it-infrastruktur og digitale løsninger, og jeg er sikker på, at den erfaring vil være en stor fordel for Region Syddanmark, siger han.

Aftalen begejstrer også vice president i Cisco, Hans Hwang, der mener, at den giver Cisco nogle unikke muligheder:

- Region Syddanmark er i forvejen langt fremme inden for innovation i sundhedsvæsenet, men denne hensigtserklæring åbner for, at regionen kan blive Nordens førende inden for teknologi på de områder, vi skal samarbejde på. Vi er derfor stolte over, at vi sammen med Region Syddanmark kan samle mennesker, processer og data i konceptet ”Internet of Everything” og derved forbedre servicen og oplevelsen for borgerne i regionen, siger han.

De fem forskellige projekter, som aftalen omfatter, vil alle blive udviklet og udrullet i løbet af det næste halve år. Alle projekter skal gøre Region Syddanmark klogere på, hvilke krav og funktionaliteter, der kan efterspørges i forbindelse med udbud af løsningerne. Udover videoløsninger rummer hensigtserklæringen en undersøgelse af mobilitetsløsninger, der inkluderer udvikling af regionens trådløse netværk. Derudover følger en samlet plan for, hvordan it kan understøtte regionens fremtidige udfordringer, fx inden for sikkerhed og bedre kommunikation på tværs af de mange klinikker, hospitaler og afdelinger.

Billede af regionsrådsformand Carl Holst og vice president i Cisco, Hans Hwang, der underskriver aftalen her.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. 4032 5210