Syddansk orkester spiller i verdenskendt koncertsal

Syddansk Universitets Symfoniorkester går i fodsporene på nogle af verdens største musikere som Duke Ellington, The Beatles og Luciano Pavarotti, der alle har spillet i den verdensberømte koncertsal Carnegie Hall i New York.

Det sker 22.april 2014, når Syddansk Universitets Symfoniorkester som det første danske ungdomsorkester nogensinde optræder i den legendariske koncertsal, der blev bygget i 1891 og er verdenskendt for en fantastisk akustik.

Men der er også mange timers hårdt arbejde og megen talent bag den historiske optræden. Orkestret blev ”opdaget” af repræsentanter fra Carnegie Hall på den internationale klassiske musikscene, da de opnåede en flot tredjeplads ved en koncert i 'Musikverein' i Wien i forbindelse med den anerkendte konkurrence Summa Cum Laude International Youth Music Festival Vienna i juli 2012. Senere kom så henvendelsen til det danske orkester om at spille for et amerikansk publikum.

Spiller i Odense 15. april

Også for borgere i Region Syddanmark er der oplevelser at hente, når orkesteret tirsdag den 15. april kl. 19 giver en offentlig koncert før afrejsen til USA på Syddansk Universitets Campusområde. Her kan orkesterets dirigent og grundlægger, Saul Zaks, sammen med de godt 60 musikere i orkesteret varme op til den store tur.

Saul Zaks har selv udvidet det planlagte repertoire til to set af hver 40 minutter. Første set er skandinavisk med bl.a. musik af danske Carl Nielsen, mens andet set byder på argentinsk tango. I Carnegie Hall vil orkesteret blandt andet spille værker af Carl Nielsen, Mozart og Grieg.

Koncerter skal bygge bro

Symfoniorkesterets dirigent, Saul Zaks, siger i forbindelse med det amerikanske eventyr:

- Det er virkelig stort. Vi har før spillet i ”Musikverein” i Wien og i ”Konzerthaus” i Berlin. Men det bliver virkelig stort at spille koncert i Carnegie Hall som det første danske ungdoms-symfoniorkester nogensinde. Vi glæder os alle sammen rigtig meget, siger Saul Zaks.”

Han understreger videre, at programmet ved koncerterne er relateret til bæredygtig energi og de fire elementer – luft, jord, vand og ild – samt det femte element, mennesket.

- Med projektet vil vi bygge bro mellem uddannelse, kultur og bæredygtighed i tæt samarbejde med vores mange partnere bag koncerturen, tilføjer Saul Zaks.

Støtte fra syddansk kulturpulje

Region Syddanmark har bevilget 200.000 kr. til projektet fra regionens kulturpulje.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) glæder sig over, at koncertbesøget også sætter fokus på de historiske og kulturelle bånd, der traditionelt har bundet USA og Danmark sammen.

- Dermed bidrager vi til at støtte op om regionens indsats for kulturelt og erhvervsmæssigt samarbejde på tværs af landegrænser, og samtidig øges opmærksomheden om kulturlivet i Danmark, understreger Carl Holst

Udover koncerten i Carnegie Hall skal det unge orkester spille på Whitney Museum of American Art, og senere besøge en dansk virksomhed med filial i New York.

Om Syddansk Universitets Symfoniorkester kan i øvrigt oplyses, at det er det eneste symfoniorkester, der i Danmark er knyttet til et universitet, hvilket i øvrigt er et meget udbredt fænomen i f.eks. USA.

Orkesteret blev stiftet af dirigenten Saul Zaks i 2002 og består af både professionelle musikere, universitetsstuderende og musikalske talenter fra Syddanmark.

Opbakning fra dansk hollywood-stjerne

Med til fortællingen om den store USA-tur hører også, at den verdenskendte dansk-amerikanske Hollywoodskuespiller Viggo Mortensen stiller op som orkesterets ambassadør i USA. Samtidig har Viggo Mortensen også ydet økonomisk støtte til arrangementet i USA.

Danmarks tidligere ambassadør i Portugal og Norge, Theis Truelsen, er også med som ambassadør for symfoniorkesteret.