Kronprinsessen åbner sygehuskonference i Odense

International konference om fremtidens hospitaler melder udsolgt

Hospital+Innovation Congress, som bliver åbnet af HKH Kronprinsessen mandag den 30.september, kan nu melde helt udsolgt på både udstiller- og deltagersiden. Med seks internationale delegationer og 350 nationale og internationale deltagere er konferencen i Odense om fremtidens hospitaler blevet et veritabelt tilløbsstykke.

Region Syddanmark afvikler mandag den 30. september og tirsdag den 1. oktober konferencen ”Hospital+Innovation Congress - partnering for sustainable health care design” i Odense.

Dermed bliver byen også centrum for den konference, der markerer startskuddet for byggeriet af i alt 16 nye hospitaler i Danmark til en samlet værdi af 40 mia. kr.

For at skabe det bedst mulige udgangspunkt for de kolossale byggerier, der kommer til at forløbe over de næste 10 år, har Region Syddanmark samlet verdens førende eksperter inden for Health Care til at deltage i en konference, hvor alle deltagere kommer til at bidrage til innovative sundhedsløsninger med den enkelte patient i centrum.

Se fremtiden blive til

Arrangørerne har oplevet en overvældende interesse og velvilje fra både såkaldte keynote-speakere og delegerede med henblik på at bidrage aktivt til konferencen, som kommer til at foregå på en helt unik og nyskabende måde.

- Det vil blive en meget utraditionel konference, hvor deltagerne via ”open innovation workshops” samarbejder om løsninger til fremtidens sygehuse og skaber nye partnerskaber på tværs af både landegrænser og det private og offentlige”, siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Samtidig byder konferencen på en ”Prototype Playground”, hvor deltagerne kan få indblik i de innovative processer, der indgår i udviklingen af prototyper, når der skal udvikles nyt udstyr til behandling, indretning af operationsstuer mv.

Én af de prototyper, som kan opleves, er en såkaldt ”Relax Demo”, der viser, hvordan Region Syddanmark i samarbejde med elektronikkoncernen Philips gennem lysterapi arbejder med at berolige psykiatriske patienter, så disse eksempelvis kan skære ned på forbruget af medicin.

Deltagerne på konferencen kan også høre indlæg fra nogle af verdens mest visionære nøglepersoner inden for sundhedsbranchen, blandt andre Philips’ CEO Frans Van Houten og Administrative Director Barbara Spurrier fra Mayo Clinic.

Tilblivelsen af konferencen er sket i tæt samarbejde med nogle af verdens største og innovative virksomheder inden for sundhedsbranchen, her under Philips, Ascom og Alcatel Lucent.