Konservative går også med i konstitueringsaftalen i Region Syddanmark

De tre konservative medlemmer i det kommende regionsråd har nu tilsluttet sig den konstitueringsaftale, som blev indgået på valgnatten.

Som en del af aftalen er Venstre og Det Konservative Folkeparti i regionsrådet også blevet enige om en hensigtserklæring, der blandt andet betyder, at de to partier er indstillet på at indgå i et fælles valgforbund og valggruppe ved næste regionsvalg.

Tilslutningen fra de konservative betyder, at partiet tildeles to pladser i forretningsudvalget og fem pladser i de ni stående udvalg.

- Jeg er glad for at få de konservative med i konstitueringsaftalen. Og så er jeg meget glad for hensigtserklæringen, der skal være med til at genoprette den gode tone i samarbejdet mellem Venstre og Det Konservative Folkeparti. Dels ved at personangreb ikke mere skal forekomme, og dels ved at partierne er indstillet på at indgå et fælles valgforbund og valggruppe ved regionsrådsvalget i 2017, siger Carl Holst (V).

Lasse Krull (K) glæder sig også over aftalen:

- For os er det altafgørende, at vi får sat vores tre mandater i arbejde i de kommende fire år. Derfor er vi tilfredse med at tilslutte os aftalen med de øvrige partier således, at vi får en plads i forretningsudvalget ud over den plads, vi er berettiget til i kraft af vores mandattal - samt fem udvalgspladser efter eget valg. Nu starter vi på en frisk 1. januar - og vil gå konstruktivt ind i samarbejdet med de øvrige partier i regionsrådet.

På valgnatten blev der indgået en konstitueringsaftale i to omgange - først mellem Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Siden tilsluttede Socialdemokratiet sig aftalen. I går tilsluttede det radikale medlem sig aftalen, og nu har de konservative altså også tilsluttet sig.

Med de tre konservative mandater er 37 ud af 41 medlemmer i det nye regionsråd nu med i konstitueringsaftalen.

Yderligere oplysninger:

Carl Holst (V) tlf: 40 32 52 10