Bonus skal fjerne patientkøer

Region Syddanmark indfører bonusser, der skal tage livet af den ophobning af henvisninger, som nogle afdelinger kæmper med, inden en ny udredningsgaranti træder i kraft.

Der er travlt på de syddanske sygehuse, og sygeplejersker, læger, laboranter og mange andre arbejder for fuld kraft på at behandle patienterne i Region Syddanmark.

For at sikre, at afdelingerne på sygehusene har de bedste muligheder for at hjælpe patienter så hurtigt og så godt som muligt, har regionsrådet i Region Syddanmark valgt at indføre en bonus.

Bonus skal bane vej for overholdelse af rettigheder
Den primære årsag er, at danskerne om to måneder – 1. september 2013 – får nye rettigheder. Alle patienter i Danmark skal fremover have en diagnose eller som minimum have en plan, der klarlægger, hvordan afdelingerne vil finde frem til en diagnose inden for én måned efter, sygehuset har modtaget en henvisning fra den praktiserende læge.

Det nye tiltag er godt nyt for patienterne, men også en udfordring på sygehusene, hvor man nogle steder skubber en pukkel af henvisninger foran sig. Det betyder, at disse afdelinger vil have svært ved at overholde de nye rettigheder.

Bonussen skal udrydde puklerne og skabe et naturligt flow på afdelingerne.

Belønnes for hurtig kontakt

Bonusmodellen består i al sin enkelthed af en pengebonus, der udløses, hvis afdelingerne formår procentuelt at få kontakt til en større andel patienter inden for 14 dage sammenlignet med samme måned det foregående år.

- Vi har været nødsaget til at give vores afdelinger en hjælpende hånd for at få udryddet de irriterende pukler, som medarbejderne nogle steder kæmper med. Bonussen kan blandt andet bruges til at finansiere overarbejde, så vores afdelinger er klar til 1. september, hvor de nye rettigheder træder i kraft, siger sundhedsudvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S).

Bonusmodellen bliver indført med virkning fra 1. april 2013 til og med september 2014, hvorefter effekten skal vurderes.

Yderligere informationer fås hos:

Udvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S), Sundhedsudvalget, Region Syddanmark,

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 2946 7125