Syddanskere holder af hverdagen

Den afdøde forfatter Dan Turèll holdt så meget af hverdagen, at han lovpriste den i digtet Hyldest til Hverdagen. Noget tyder på, at syddanskerne deler københavnerens synspunkt.

I en undersøgelse af hverdagen i det syddanske borgerpanel viser det sig i hvert fald, at syddanskere fylder hverdagen med de ting, de kan lide.

1084 syddanskere er blevet spurgt, og 90 pct. synes faktisk, at de har mulighed for at gøre det, de gerne vil i hverdagen.

- Det er interessant viden, siger Lasse Krull (K), der er formand for Udvalget for Den Regionale Udviklingsplan.

- Den Regionale Udviklingsplan er sat i verden for at gøre livet bedre i Syddanmark under titlen Det Gode Liv. For at gøre det skal vi vide, hvad der kan gøres bedre, siger han.

31 pct. kan ikke ændre hverdagen

Syddanskerne er altså generelt tilfredse med deres hverdag. For en tredjedel af syddanskerne gælder det dog, at de ikke kan se et alternativ. 31 pct. mener nemlig ikke, at de inden for det næste år kan ændre på hverdagen.

- Det er meget interessant og et af de steder, hvor vi kan gå ind og se, om vi kan gøre noget, siger Lasse Krull.

Undersøgelsen viser, at syddanskere er glade for hverdagen, men nogle vil gerne have endnu mere tid til familie, venner og fritidsaktiviteter. De nævner arbejdet og daglige pligter som begrænsninger.

- Vi kan opfordre arbejdsmarkedets parter til at se på balancen med hjemmelivet og på samme tid se, om vi kan skabe rammerne for et mere fleksibelt samfund, når det kommer til børnepasning og lignende, siger Lasse Krull.

Han mener også, at virksomheder kan få glæde af at skabe fleksible rammer.

- Virksomheder med succes er dem, der giver fleksibilitet. Det er klart, at nogle vil blive ved med at arbejde 8 – 16, men både virksomheders og ansattes tanker om det som normen vil forsvinde. Det må både virksomheder og ansatte indstille sig på, vurderer han.

Lasse Krull pointerer dog også, at fleksibiliteten går begge veje.

- Den seneste trend er, at nogle ansatte frasiger sig retten til at arbejde hjemme. Det er også fleksibilitet, siger han.

Evner og talenter bruges

Borgerpanelet er også spurgt til, om de enkelte føler, de fuldt ud får brugt evner og talenter i hverdagen. Det gør 86 pct.

- I en krisetid er det bestemt et flot tal, og det kan kun være til gavn for både arbejdsstyrken og erhvervslivet, siger Lasse Krull.

- Men vi skal måske også se på det mindretal, som gerne vil have det bedre. 13 pct. synes selv, at de har nogle ressourcer, som ikke kommer samfundet til gavn, og det har vi ikke råd til at lade ligge, siger han.

Yderligere oplysninger fås hos:

Lasse Krull, formand for Udvalget for Den Regionale Udviklingsplan, Region Syddanmark, mobil 4074 4599

Else Marie Holm, analytiker, Strategi og Analyse, Region Syddanmark, mobil 2920 1958