Første Dybbøl-projekt går online

Det syddanske regionsråd nikkede mandag til det første projekt i regionens Dybbøl-satsning. Kunsthallen i Sønderborg vil via digital undervisning, kunst og konkurrence få danske og tyske unge til at reflektere over deres egen og regionens identitet før, under og efter 2014.

Unge fra begge sider af grænsen skal debattere store temaer som identitet og demokrati, når Region Syddanmark i 2014 markerer 150-året for Slaget ved Dybbøl. Det mener regionsrådet, der på sit møde 24. september bevilgede 1,8 mio. kr. fra den såkaldte Dybbøl-pulje til projektet ”Future Borders – Young Minds in Digital Action”.

Digitale møder

Målet med regionens engagement er at involvere de unge og sætte de historiske begivenheder ind i et fremadrettet perspektiv, og det lever det første projekt i den grad op til. ”Future Borders – Young Minds in Digital Action” vil nemlig samle unge fra Syddanmark og Nordtyskland på flere platforme – i virkeligheden og digitalt.

- Jeg er glad for, at vi allerede nu kan sætte gang i aktiviteter, som er målrettet de unge i grænselandet. Vi vil bruge 150-årsdagen til at se fremad og skabe nye bånd, som kan løfte og udvikle vores region i fremtiden – og her spiller de unge en afgørende rolle, siger Carl Holst (V), regionsrådsformand og formand for Syddansk Dybbøl-Forum, som har været med til at prioritere de idéer, regionen vil satse på.

Unge skal forholde sig til grænseregionen

Bag projektet står Kunsthallen i Sønderborg. Personkredsen bag Kunsthallen har erfaring med at samle unge om globale emner. I det nye projekt skal der bl.a. udarbejdes digitalt undervisningsmateriale om identitet og demokrati i grænseregioner samt nye digitale måder at formidle på. Desuden vil projektet samle flere hundrede unge om en digital konkurrence, en stor digital kunstinstallation og en ungdomskonference om demokrati og identitet i dagene omkring 18. april 2014.

Med den nye bevilling kan direktør for Kunsthallen, Charlotte Sahl-Madsen, sammen med en række erfarne undervisere nu omsætte de mange tanker og idéer til konkrete projekter.

- Vi glæder os over, at bevillingen er i hus, så vi kan komme i gang med arbejdet. Vi vil bl.a. bruge vores historiske rødder og den moderne kunst som inspirationskilde, og vi vil udvikle nye, digitale formidlingsformer til de unge. Det er ambitionen at inspirere de unge, der er så privilegerede at bo i vores grænseregion, til at forholde sig til vigtige og store begreber som demokrati og globalisering. De kommer blandt andet til at formulere et manifest om, hvordan de kan bidrage til demokrati og udvikling i vores område, siger Charlotte Sahl-Madsen.

Flere projekter på vej

Hun slår fast, at det er meningen at udvide projektet efter 2014, så det kommer til at involvere flere unge i et større område.

Du kan læse mere om projekt ”Future Borders – Young Minds in Digital Action” her.

Projektet er blot det første i en række aktiviteter, som vil finde sted i den dansk-tyske region omkring 2014.