Syddanske unge skal have garanti for praktik

Der mangler praktikpladser til elever på erhvervsuddannelserne, men nu tager Region Syddanmark kampen op. To erhvervsskoler får til opgave at matche flere elever med syddanske virksomheder.

Hvis flere unge skal gennemføre en erhvervsuddannelse, kræver det større garanti for, at de kan få en praktikplads i en af de syddanske virksomheder.

Regionsrådet i Region Syddanmark valgte derfor på sit seneste møde at støtte to nye store projekter, som de kommende år skal arbejde målrettet på at matche de unge og virksomhederne med hinanden.

Kan gøre en forskel for praktikpladser

Projekterne ”Klar til praktik i Region Syddanmark” og ”Praktikplads til alle” fik bevilget godt 6,3 mio. kr. fra Region Syddanmarks uddannelsespulje. Dermed supplerer de regionens andre tiltag på området, eksempelvis klausulen om at kun firmaer, der ansætter elever, kan arbejde på regionens store byggeprojekter.

- Det kan ikke passe, at elever, der gerne vil tage en uddannelse, ikke kan komme til det, fordi praktikpladserne mangler. Det kræver en stor indsats at gøre de unge mere parate til praktik, og at få flere virksomheder til at tage et aktivt medansvar. Derfor er jeg glad for, at vi kan støtte to nye initiativer, som virkelig kan gøre en forskel, siger Lasse Krull (K), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark.

Mentorer og praktisk hjælp

Det er Svendborg Erhvervsskole og Campus Vejle, der står i spidsen for de to projekter, men erhvervsskoler i hele regionen er med som netværkspartnere. Skolerne vil blandt andet ansætte mentorer som bindeled mellem virksomheder og erhvervsskoler og tilbyde praktisk hjælp til at skrive ansøgninger og udforme kontrakter.

Bente Hye Nielsen, udviklingschef på Svendborg Erhvervsskole, er begejstret for, at pengene nu er i hus.

- Vores helt store mål er at give de unge en uddannelsesgaranti. Vi vil gerne sige til dem, at hvis de begynder her, så får de også en uddannelse. Det kræver, at vi hjælper både elever, skoler og virksomheder med en række praktiske ting, og at vi banker på en masse døre. Det skal simpelt hen gøres så let som muligt for alle involverede at tage praktikanter, siger Bente Hye Nielsen.

Støtte til campus og uddannelsessamarbejde

Ud over praktikpladser valgte regionsrådet at støtte en række uddannelsessamarbejder på tværs af regionen. Det drejer sig bl.a. om et nyt campus-samarbejde i Grindsted og et specielt uddannelsesforløb, der skal åbne minoritetsunges øjne for en karriere inden for forsvaret, Falck eller brandvæsenet.

Samtidig besluttede rådet, at følgende temaer skal gælde for Region Syddanmarks uddannelsespulje i 2013:

- Børn og unges faglige forudsætninger for at gennemføre en uddannelse (15. januar 2013)
- Science – de unges kompetencer inden for natur, teknik og sundhed (1. juni 2013)
- Flere drenge skal gennemføre en videregående uddannelse, med særligt fokus på at videreuddanne sig efter erhvervsuddannelsen (1. juni 2013)