Tyskland skal kigge mod nord

Regionsrådsformand Carl Holst (V) og udvalgsformand Lasse Krull (K) besøger i næste uge centrale politikere og embedsmænd i Kiel og Berlin. De skal drøfte, hvordan den dansk-tyske region kan rykke helt frem på nethinden, når der skal prioriteres og investeres.

Energi, infrastruktur, uddannelse og sundhed er centrale temaer, når syddanske politikere i næste uge drager på tur til Kiel og Berlin for at drøfte den dansk-tyske regions vækstpotentiale i Europa.

Mandag d. 19. november besøger regionsrådsformand Carl Holst (V) Slesvig-Holstens ministerpræsident, Torsten Albig (SPD), i Kiel. Det er første gang, de to mødes officielt, efter at Torsten Albig overtog posten i maj, så mødet er en god anledning til at sætte den fremtidige kurs for det dansk-tyske samarbejde. Politikerne skal bl.a. vende årsplanen for 2013, hvor et af de store punkter bliver skabelsen af et fælles Europa-universitet, som skal have en stærk profil inden for naturvidenskab og især energieffektivitet.

Præsentation for beslutningstagere

Dagen efter går turen til den danske ambassade i Berlin, hvor det fælles erhvervsprojekt Vækstcentret står bag en parlamentarisk aften under titlen ”Skabelsen af en dansk-tysk vækstregion i Europa”. Her deltager Carl Holst, som er dansk formand for Vækstcentrets politiske styregruppe, og Lasse Krull (K), formand for regionens Udvalg for Regional Udvikling, sammen med bl.a. den danske ambassadør, flere tyske forbundsdagsmedlemmer og nøgleaktører inden for især energi og infrastruktur i Danmark og Tyskland.

- Det er vigtigt at overbevise de rette personer i begge lande om, at den dansk-tyske region har et unikt vækstpotentiale. Vi skal fortælle, hvad vi kan, og hvad vi vil. Forhåbentlig kan vi intensivere dialogen, så det fører til øget fokus og flere investeringer i regionen, siger Carl Holst.

Det er første gang, at den dansk-tyske region præsenterer sig selv for så mange væsentlige beslutningstagere i Berlin.

Tid og sted

Efter mødet mellem Carl Holst og Torsten Albig vil der være mulighed for at stille spørgsmål til de to politikere:

Mandag den 19. november 2012 kl. 14.30 i Staatskanzlei Schleswig-Holstein, Düsternbrooker Weg 104, Kiel.

Pressen er også velkommen til den parlamentariske aften i Berlin. Den finder sted:

Tirsdag den 20. november 2012 kl. 17.30 i De Nordiske Ambassader, Rauchstrasse 1, Berlin.

Yderligere oplysninger fås hos:

Carl Holst (V), regionsrådsformand og dansk formand for Vækstcentrets politiske styregruppe, mobil 4032 5210
Lasse Krull (K), formand for Udvalget for Regional Udvikling, mobil 4074 4599
Marie Hauberg, kommunikationsrådgiver i Region Syddanmark, mobil 2920 1492