Skip til primært indhold

Nøglen til vækst ligger i service

Et flertal af syddanske virksomheder vil fokusere på service i deres strategi for fremtiden. Det viser det syddanske vækstbarometer. Her har syv ud af ti virksomheder svaret, at service har en stor betydning for den fremtidige indtjening, og at det skal være en del af deres strategi. 56 pct. af virksomhederne mener endda, at service vil få en endnu større betydning i fremtiden. Denne bevågenhed glæder regionsrådsformand Carl Holst.

- Hvis vi skal være konkurrencedygtige i fremtiden, skal vi kunne omstille os. Det gælder på eksportmarkederne, men det gælder så sandelig også herhjemme, siger han.

Mere udvikling af kunder

Det udsagn bakkes op af rapporten Fremtidens Industri i Danmark, der er lavet af REG LAB, og som blev præsenteret ved en konference i Vejle d. 13. november. Her har man fundet fem fællestræk ved industrivirksomheder, der har trodset krisen, bremset udflytningen af job og oplevet vækst. Flere af de fem træk afspejler et øget fokus på service frem for blot produktion.

- Det er tydeligt, at virksomheder skal fokusere på udvikling af produkter, men de skal også i langt højere fokusere grad på at udvikle kundernes forretning, siger Carl Holst.

- I forhold til rapportens konklusioner er det særligt opløftende at se, at vores egne regionale tal viser, at hele 57 pct. af lederne i industrien ser udviklingen af service som en del af virksomhedens strategi. Det fortæller mig, at syddanske virksomheder allerede er i gang med omstillingen til fremtidens industri, siger han.

Service har ikke længere kun betydning i de traditionelle serviceerhverv. Det er afgørende for flertallet af de syddanske virksomheder. For syddanske virksomheder betyder det for eksempel, at fremstillingserhvervene kan gøre endnu større brug af services som montering, levering, servicetjek og vejledning omkring virksomhedens produkt. Det kan være helt afgørende for virksomhedens indtjening. For andre virksomheder er service blandt andet kundepleje som eksempelvis smagsprøver, rengøring efter reparationer, en god atmosfære eller fleksibilitet.

Hver tredje virksomhed mener, at service er helt afgørende for virksomhedens overlevelse. Halvdelen af virksomhederne forventer, at service får en endnu større betydning i de kommende år. Det ruster virksomhederne sig til ved at uddanne medarbejdere, og de har service med i strategien.

Fakta: 

Det syddanske Vækstbarometer med analysen af service kan hentes her

De fem særlige træk for service er ifølge REG LABs rapport Fremtidens Industri i Danmark:

Holistisk forretningskoncept, produktet skal ikke længere stå alene i forretningsudviklingen. Der skal satses på sammenhængende koncepter, hvor kundens værdi ved at anvende produktet maksimeres.

Kundeudviklende relationer, man skal ikke længere være passiv og kundetilpassende. Nu skal man indtage en rolle, hvor man udvikler kunden som partner.

Specialisering, grundlæggende satser vækstvirksomheder på nicher, hvor de kan være de bedste i verden.

Stærk og integreret udviklingsorganisation, der er store krav til industrivirksomhederne, der skal have en langt stærkere og mere effektiv udvikling.

Trimmet produktion, vækstvirksomhederne har været igennem omstillings- og effektiviseringsprocesser.

APPFWU02V