Læges tilstand kritisk efter knivoverfald på Psykiatrisk Afdeling Odense

Ved et pressemøde klokken 15:00 i dag orienterede lægefaglig direktør Anders Meinert Pedersen medierne om seneste nyt efter overfaldet på tre ansatte på Psykiatrisk Afdeling Odense.

En mand, der var indlagt på afdelingen, overfaldt fredag formiddag en læge og to sygeplejersker på gangen på Psykiatrisk Afdeling Odense.

Efter overfaldet har politiet låst gerningsmanden inde på en sengestue. Politiet forhandler nu med ham. Politiet forsøger at overtale ham til at komme ud af sig selv.

Tre sårede

De tre medarbejdere er nu indlagt på Odense Universitetshospital og under behandling. Det vil først være senere på aftenen være muligt at sige mere om deres tilstand.

Manden henvendte sig natten til torsdag på den psykiatriske skadestue, hvorefter han blev tilbudt indlæggelse, som han takkede nej til. Personalet vurderede dog, at han havde brug for hjælp, og han blev derfor tvangstilbageholdt og indlagt.

Patienter er blevet evakueret

De 12-13 andre patienter på det pågældende afsnit er blevet evakueret, og man vurderer nu, hvorvidt de kan blive i Odense, eller om de skal flyttes til Middelfart eller Svendborg.

Sikkerhed i fokus

Ifølge Anders Meinert Pedersen så er der ikke nogen informationer om, hvordan patienten fik adgang til en kniv eller hvilken form for kniv, han brugte ved overfaldet. Men sikkerheden for både patienter og ansatte på afdelingen er selvfølgelig alfa omega.

- Når nu bølgerne har lagt sig lidt, skal vi selvfølgelig have undersøgt, hvad der er sket, og hvordan vi kan undgå, det sker i fremtiden. Men jeg vil gerne understrege, at det er yderst sjældent, at der sker ting, som det vi har set i dag, siger han og fortsætter:

- Vores personale er vant til at håndtere farlige patienter. De er uddannet i konflikthåndtering og er i stand til at spotte og håndtere tilspidsede situationer, inden de udvikler sig. Det er dybt tragisk, at situationen i dag desværre har udviklet sig meget mere alvorligt, end vi plejer at se.

Alle patienter bliver kropsvisiteret ved ankomsten, og deres eventuelle bagage bliver undersøgt. Det sker for at forebygge, at der kommer narkotika eller våben ind på afdelingen.

Veluddannet personale

10 medarbejdere var på arbejde på det berørte afsnit, men alle medarbejdere, der har haft berøring med sagen på Psykiatrisk Afdeling i Odense blev i løbet af formiddagen blevet debriefet. Ifølge Anders Meinert Pedersen har der været krisepsykologer til stede og har taget hånd om situationen:

Mandag vil der være endnu en debriefing, hvor alle medarbejdere, der ønsker det, kan deltage.

Anders Meinert Pedersen henviser til Fyns Politi for informationer om det videre forløb omkring forhandlinger med gerningsmanden, samt opløsning af de afspærringer politiet har sat op omkring afdelingen på Odense Universitetshospital.

Kontakt:

Anders Meinert Pedersen, lægefaglig direktør i Psykiatrien i Region Syddanmark, 20 10 19 31
Anita Lykke, kommunikationschef i Psykiatrien i Region Syddanmark, 24 79 68 94