Syddanske virksomheder går på fælles jagt efter talenter

Borgmestre og virksomhedsledere fra hele Syddanmark mødes 27. juni for at diskutere, hvordan man kan tiltrække og fastholde højtuddannede medarbejdere fremover. Dagen er samtidig kickoff på en fælles talentsatsning, der skal sikre sammenhæng og samarbejde på tværs af regionen.

En veluddannet udlænding får job i Esbjerg, bosætter sig i Vejen, ægtefællen får job i Haderslev, og børnene går på international skole i Kolding – og kombinationen af faglige udfordringer og sociale netværk betyder, at familien bliver i Syddanmark.

Sådan ser fremtidens ønskescenarium ud, hvis man spørger Syddansk Vækstforum, de syddanske kommuner og virksomheder. De mødes 27. juni i Vejle for at debattere, hvordan man fremover kan tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere i Syddanmark. Prognoserne viser nemlig, at de syddanske talenter ofte forlader regionen for at læse – og ikke kommer tilbage igen. Samtidig oplever virksomhederne, at det er svært at lokke folk til fra resten af landet.

Et af hovedpunkterne på konferencen bliver at finde ud af, hvordan de forskellige aktører kan blive bedre til at arbejde sammen og tilbyde sammenhængende ’pakker’ for tilflytterne, så de får lyst til at komme og blive.

Kickoff-konferencen på talentsatsningen finder sted:

Onsdag 27. juni 2012, kl. 14-17.30 i Spinderihallerne i Vejle

På konferencen vil der være oplæg fra blandt andre regionsrådsformand Carl Holst (V) og bestyrelsesformand Asger Aamund samt efterfølgende debat med borgmestre og virksomhedsledere. Målet er at kortlægge, hvilke udfordringer Syddanmark står over for, og komme med input til fælles tiltag og løsninger.

Fra kl. 14 til 15 er der åbent på markedspladsen, hvor bl.a. Syddansk Universitet og Væksthus Syddanmark vil præsentere fem talentprojekter, som netop er sat i søen. Projekterne retter sig mod henholdsvis elitestuderende, dygtige medarbejdere og ledere, og på konferencen får de deltagende syddanske virksomheder mulighed for at involvere sig direkte i projekterne.

Du kan læse mere om den syddanske talentsatsning på www.bedstehjerner.dk