Et stort skridt for letbanen

15 mio. kr. fra den nye trafikaftale skal bruges på at speede forundersøgelser omkring en letbane i Odense op, så den kan stå færdig, når det nye universitetshospital indvies i 2021.

Der var gode nyheder til syddanskerne i den nyligt offentliggjorte trafikaftale. Især bevillingen på 15 mio. kr. til at få ryddet alle forhindringer omkring letbanen i Odense stod højt på positivlisten.

- Jeg har længe presset på for at få letbaneprojektet til at lette fra tegnebrættet, fordi det er så vigtigt, at borgerne i Region Syddanmark kan få let og god adgang til det nye universitetshospital, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Flere end 11.300 ansatte og 15.000 studerende på Syddansk Universitet vil få deres daglige gang omkring Campus i Odense, når universitetshospitalet efter planen står helt færdigt i 2021.

- Jeg tolker det som et meget stærkt signal fra regeringen og som en blåstempling af letbaneprojektet, at de nu afsætter midler til at få klaret forundersøgelser og VVM-redegørelse så hurtigt, at letbanen kan stå klar til tiden, siger rektor Jens Oddershede fra Syddansk Universitet.

Letbanen vil skabe vækst- og udviklingsmuligheder for Odense og samtidig bidrage til en anden regional målsætning om at nedbringe det samlede CO₂-udslip.

- Letbanen er kollektiv trafik, når det er bedst: Hurtig, tidssvarende og tilgængelig, siger Carl Holst og tilføjer:

- Tilbage står at få finansieringen på plads, og her har regionsrådet valgt at bidrage med en lånegaranti, selv om en letbane i Odense ikke er en regional rute. Når vi alligevel gør det, er det fordi, letbanen understøtter vores regionale flagskib på sundhedsområdet.

Region Syddanmark lægger i forvejen meget store investeringer i Odense. Regionen betaler selv 2,5 mia. kr. ud af den samlede ramme på 6,3 mia. kr. til det nye universitetshospital. Inden for fem minutters gang af letbanen vil der være 35.000 beboere, 33.000 arbejdspladser og 23.000 uddannelsespladser, så potentialet for at få løst op for trængslen i midtbyen vil også være enormt.