Flere og flere patienter krydser Storebælt

Flere end 100 sygehusledere fra Odense Universitetshospital og sjællandske sygehuse mødes fredag den 30. september i Nyborg for at gøre status på den samarbejdsaftale Region Syddanmark og Region Sjælland indgik for cirka et år siden og for at diskutere hvordan samarbejdet kan udvikles yderligere.

Status på aftalen

Siden aftalen blev indgået har et stigende antal patienter krydset Storebælt. De nyeste tal viser, at 1879 patienter fra Region Sjælland blev behandlet på Odense universitetshospital fra januar til og med august 2011. Det skal sammenholdes med at 1133 sjællandske patienter blev behandlet på universitetshospitalet i samme periode sidste år. Der er først og fremmest tale om hjertepatienter og patienter med lungekræft og æggestokkekræft.

Samtidig viser tallene også, at aftalen ikke har ændret meget ved antallet af syddanske patienter, der bliver behandlet på sjællandske sygehuse. Kun meget få patienter tager turen den vej.

Regionsrådsformændene Carl Holst (V) fra Region Syddanmark og Steen Bach Nielsen (S) underskrev aftalen om det udvidede sundhedssamarbejde mellem de to regioner den 25. august 2010.

Pressen er velkommen.

Konferencen finder sted fredag den 30. september 2011, kl. 8.30-15.30 på Hotel Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg