Sygehus Sønderjylland får ny lægefaglig direktør

Søren Aggestrup bliver ny lægefaglig direktør i Sygehus Sønderjylland og skal dermed være en del af den direktion, der sammen med gravemaskiner, håndværkere og sundhedspersonale skal skabe fremtidens Sygehus Sønderjylland. Sygehusenheden skal i løbet af de kommende år bygge og etablere et nyt akutsygehus i Aabenraa og udvikle specialsygehuset i Sønderborg.

- Sygehus Sønderjylland står over for nogle rigtig spændende år, hvor vi som medarbejdere skal være med til at sikre, at vi får skabt et sygehus, der lever op til såvel patienternes som vores egne forventninger. Det glæder jeg mig meget til, siger Søren Aggestrup.

Søren Aggestrup har tidligere været administrerende direktør på Spenshult Sjukhus, der ligger i Halland i Sverige. På Sygehus Sønderjylland overtager han Henrik Villadsens plads, der i november 2010 blev ansat på Odense Universitetshospital.

Den gode udvikling skal fortsætte

Sygehus Sønderjylland har i løbet af de seneste år formået at omdanne et økonomisk underskud til overskud, og sygehuset blev i slutningen af 2010 det første offentlige sygehus, der har formået at blive godkendt i forhold til Den Danske Kvalitetsmodel.

- Jeg er overbevist om, at vi har fundet en direktør, der kan være med til at fortsætte den gode udvikling, som Sygehus Sønderjylland har gennemgået de seneste år. Derudover har Søren Aggestrup de helt rigtige kompetencer til at styrke dialogen og samarbejdet hos os, og det får vi brug for i de kommende år, siger administrerende sygehusdirektør, Finn Jensen.

Sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær, er også meget tilfreds med sygehusenhedens nye mand.

- Søren Aggestrup bliver et godt supplement til vores stærke direktion i Sygehus Sønderjylland. Vi er i gang med nogle meget store ændringer i sundhedsvæsenet overalt i Region Syddanmark og med ansættelsen af vores nye direktør, er jeg sikker på, at medarbejderne og patienterne i det sønderjyske er i trygge og meget kompetente hænder, siger Jens Elkjær.

Søren Aggestrup tiltræder stillingen 1. maj 2011.

Fakta

Sygehus Sønderjylland er et af Region Syddanmarks fire organisatoriske sygehusenheder. Sygehuset fungerer som ét sygehus med aktiviteter i de fire byer Aabenraa, Haderslev, Sønderborg og Tønder og indtil videre også i Haderslev.

Sygehuset leverer ydelser til en værdi af ca. 1,8 mia. kr., ca. 38.000 indlagte patienter pr. år, mere end 259.000 ambulante besøg, samt beskæftiger ca. 2.600 medarbejdere omregnet til fuldtidsstillinger. Direktionen består fremover af administrerende direktør, Finn Jensen, sygeplejefaglig direktør Ditte Thinggaard og lægelig direktør Søren Aggestrup. Alle direktørerne refererer direkte til sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

Fakta om Søren Aggestrup

Søren Aggestrup er bosat i Hellerup sammen med sin kone. Sammen har de tre børn.

Han blev student fra Nørre Gymnasium i 1970, og blev Cand. Med. i 1979, hvorefter han blev ansat på Rigshospitalet. I 1993 blev han overlæge på Thoraxkirurgisk Afdeling på Rigshospitalet.

Året efter blev han ansat som ledende overlæge på Gentofte Hospitals thoraxkirurgiske afdeling, hvor han arbejdede indtil 2008, hvor han blev administrerende direktør for det privatejede Spenshulst Sjukhus i Halland.

Søren Aggestrup har en masteruddannelse i organisationspsykologi ved Roskilde Universitetscenter (MPO), og han har gennemgået Sundhedsvæsenets Diplom Leder Uddannelse ved Storstrøms Handelshøjskole.