Peter Fosgrau ny direktør på OUH

Region Syddanmark har i dag ansat Peter Fosgrau som ny direktør på Odense Universitetshospital/Svendborg Sygehus. Peter Fosgrau er 53 år og kommer fra en stilling som direktør på Sydvestjysk Sygehus. Som direktør bliver Peter Fosgrau en del af universitetshospitalets direktion.

I stillingen afløser han Bente Kowal, som rykker til Vejle for at blive afdelingschef i Region Syddanmarks HR-afdeling.

- Med Peter Fosgrau får vi en direktør, der har særdeles lang erfaring med ledelse. Han har i flere omgange vist, at han kan skabe gode resultater sammen med både sundhedspersonale og administrative medarbejdere, siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

Administrerende sygehusdirektør på Odense Universitetshospital, Jane Kraglund, ser frem til samarbejdet med Peter Fosgrau.

- Ingen er vist i tvivl om, at OUH står over for meget store udfordringer. Jeg glæder mig til, at få Peter Fosgrau med på det leder-hold, som skal bringe OUH videre, siger Jane Kraglund.

- Jeg har været rigtigt glad for mit direktørjob på Sydvestjysk Sygehus. Men OUH har et kæmpepotentiale og udfordringen med at forløse det pirrer mig. Jeg glæder mig rigtigt meget til mit nye job, siger Peter Fosgrau, ny direktør på OUH.

Peter Fosgrau begynder i sit nye job 1. marts 2011.

Fakta

Udover Peter Fosgrau består direktionen på Odense Universitetshospital/Svendborg Sygehus fremover af: Administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund, direktør Henrik Villadsen, direktør Judith Mølgaard, direktør Jens Peter Steensen og direktør Peder Jest.

De refererer alle direkte til sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

Fakta om Peter Fosgrau i uddrag

1983: Cand.scient.pol., Århus Universitet
1999-2000: Kursus i Offentlig Ledelse (KIOL)
2006-2007: Uddannelse i coaching hos Attractor

Erhverv

2009: Direktør på Sydvestjysk Sygehus
2006: Områdechef Børn og Unge, Århus Kommune
1993: Administrationschef driftsområde psykiatri, Århus Amt
1992: Administrationschef Randers Sygehus, Århus Amt
1989: Vicekontorchef i Udviklingsprojekt vedr. sygehusene i Århus Amt
1986: Fuldmægtig sygehusforvaltningen, planlægningsafdelingen, Århus Amt
1985: Fuldmægtig fællesforvaltningen, budget- og planlægningsafdelingen, Vejle Amt
1983: Fuldmægtig departementet, Boligministeriet
1983: Fuldmægtig økonomisk sekretariat, Amtsrådsforeningen

Peter Fosgrau bor i Højbjerg ved Århus. Han er gift med Vibeke Sjøgreen, der arbejder som udviklingschef i Århus Kommune. Sammen har de fire børn, der alle er flyttet hjemmefra. I sin fritid spiller Peter Fosgrau fodbold, vandrer og nyder at være i sommerhuset ved Vesterhavet.