Nyt kommunikations-it i 135 syddanske ambulancer

Region Syddanmark og Falck er netop blevet færdige med at installere nyt navigations- og informationsudstyr i 135 ambulancer, læge- og akutbiler, der kører i regionen. Det nye udstyr sikrer, at bilerne kommer hurtigere og mere sikkert frem til skadestederne.

- Det nye udstyr betyder, at der nu er endnu større sikkerhed for at ambulancerne når hurtigt frem til ulykkesstedet, siger præhospital leder i Region Syddanmark, Torsten Lang-Jensen.

- Allerede på nuværende tidspunkt opererer vi i Region Syddanmark med en gennemsnitlig responstid på knap otte minutter, fra der bliver ringet efter en ambulance til den er fremme. Det nye udstyr vil bidrage til at ambulancerne kommer endnu hurtigere frem.

Det nye udstyr sætter redderne i ambulancerne i stand til både at finde hurtigere og bedre vej til skadesteder og kommunikere bedre med alarmcentral og sygehusene.

Bedre elektroniske kort

Det nye navigationssystem omfatter blandt andet bedre og mere detaljerede elektroniske landkort i ambulancerne, så ambulanceredderne hurtigere og mere præcist kan orientere sig, når de skal finde skadestedet. Kortmaterialet indeholder også veje, som er lukket for normal trafik, men giver ambulancen mulighed for at skyde genvej. Desuden giver systemerne vagtcentralen mulighed for at sende egne trafikmeldinger med beskeder om for eksempel kødannelser ud til ambulancerne.

Nyt sikkert radionet

Det nye kommunikations-it indebærer også bedre og sikrere kommunikation mellem vagtcentral og ambulancer og ambulancer og sygehusene. De nye systemer kommuniker via både SINE (Sikkerhedsnettet) og Mobilbredbånd, således at de vigtige informationer kommer sikkert og hurtigt frem til ambulanceredderne i ambulancen.
Som en del af det nye kommunikations-it er Region Syddanmark ved, at indføre SINE-terminaler. Det er håndholdte radioer, som den enkelte ambulanceredder er udstyret med. Med dem kan reddderne kommunikere på tværs af beredskaberne i Danmark på et lukket, sikkert, digitalt radionet – altså for eksempel med politifolk og brandmænd. De nye terminaler skal sikre optimal kommunikation ved større ulykker.

Den samlede pris for det nye kommunikations-it i de 135 redningskøretøjer er cirka 12 mio. kr.