Vind kampen om det gode arbejdsmiljø

I fredags trådte den nye arbejdsmiljølov i kraft. Sammen med fremtidige økonomiske udfordringer lægger loven pres på arbejdet for det gode arbejdsmiljø.

Overarbejde, markant sygefravær og stor udskiftning af personale. Det var hverdagen i køkkenet på Vejle Sygehus for to år tilbage. Arbejdspresset og en dårlig tone skabte et negativt arbejdsmiljø, og det blev for meget for medarbejderne.

I dag er situationen en anden. Køkkenet på Vejle Sygehus har netop modtaget Region Syddanmarks Arbejdsmiljøpris, og medarbejderne kan bryste sig af at fremstå som det gode eksempel – dem andre skal lære af.

- Vi har arbejdet hårdt for at ændre kulturen i vores afdeling og har haft stor succes med at anvende en anerkendende tilgang til hinanden og den måde, vi kommunikerer på, fortæller cheføkonoma Charlotte Anker fra Vejle Sygehus.

Medarbejderne i køkkenet på Vejle Sygehus modtager arbejdsmiljøprisen 2010. Charlotte Anker modtager sammen med sine kollegaer en kæmpe check og stor anerkendelse for at have det bedste arbejdsmiljø i Region Syddanmark. Foto: Jørgen Diswal.

Flere udfordringer på vej

Hun var sammen med sine kollegaer mødt op til Region Syddanmarks store arbejdsmiljøkonference, der fandt sted tirsdag den 28. september.

Her blev det klart, hvilket stort arbejde køkkenet på Vejle Sygehus var lykkedes med. Eksperter på konferencen kunne nemlig konkludere, at kampen for det gode arbejdsmiljø bliver en hård match i tiden, der kommer.

- Der vil være underskud på de offentlige finanser i nogle år frem. Det betyder, at vi skal effektivisere heftigt, og det bliver en udfordring for arbejdsmiljøet. Vi får færre medarbejdere, stigende krav og færre penge – aldrig har det være så galt. Det er vanskeligt at se, at det kan lykkes at skabe et godt arbejdsmiljø under disse forhold, siger sociolog og dr. med. Tage Søndergård Kristensen fra Task Consult – og tidligere professor ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

På Region Syddanmarks arbejdsmiljøkonference undersøgte man, hvor mange af deltagerne der har oplevet mobning på arbejdspladsen. Grøn betyder ja. Foto: Jørgen Diswal.

Tage Søndergård Kristensen mener dog ikke, at det er en umulig opgave at sikre det gode arbejdsmiljø, og Charlotte Anker og hendes team er beviset på, at det kan lykkes.

Selv om fremtiden lægger et øget pres på medarbejderne i det offentlige, er medarbejderne i køkkenet på Vejle Sygehus ikke nervøse.

- Vi er klar til forandringer, og vi har øvet os i at tage tingene, som de kommer. Vi fokuserer altid på det positive i de svære situationer – og så handler det om at se fremad og ikke arbejde bagudrettet. Det er en stor styrke for arbejdsmiljøet, understreger hun.

Vælg din egen vej

Den nye arbejdsmiljølov stiller krav om, at danske arbejdspladser i højere grad end tidligere fokuserer på arbejdsmiljøet.

Loven lægger i øvrigt op til, at hver arbejdsplads finder ud af, hvordan netop dén vil arbejde med arbejdsmiljøet – på sin helt egen måde. Og ifølge Tage Søndergård Kristensen er det nødvendigt at tænke nyt. Det har man gjort på Vejle Sygehus.

- Vi nedlagde MUS-samtalerne. Det var det rigtige for os. Vi havde behov for at gøre tingene anderledes, så i stedet holder vi drømme-samtaler. Her fokuserer vi på den enkelte medarbejders drømme for fremtiden på jobbet. MUS-samtalerne er bagudrettet – drømmene fremadrettet, og vi har behov for at se mulighederne i fremtiden, understreger Charlotte Anker.

Vores allesammens Score-Kaj, Peter Mygind, tog på arbejdsmiljøkonferencen udgangspunkt i medarbejdernes egen rolle på arbejdspladsen. Han fortalte, hvordan man passer på sig selv i sit arbejde. Foto: Jørgen Diswal.

Regionen tager udfordringen op

Region Syddanmark arrangerede den store arbejdsmiljøkonference i Fredericia for blandt andet at give deltagerne en mulighed for at lære af hinanden. Omkring 700 medarbejdere og ledere fra regionen deltog.

På trods af Region Syddanmarks gode økonomi vil fremtiden også bringe et behov for effektiviseringer i det syddanske. Det betyder, at kampen for det gode arbejdsmiljø kan være udfordrende.

Med konferencen i Fredericia håber Region Syddanmark at sætte en god udvikling i gang.

Fakta:

• Den nye arbejdsmiljølov trådte i kraft 1. oktober 2010.
  • Med et krav fra staten om en årlig produktivitetsstigning i regionerne, vil Region Syddanmark også være nødt til at tænke nyt for at sikre den gode økonomi og det positive arbejdsmiljø i fremtiden.