Ny fødevareklynge sætter gang i væksten

En satsning på fælles forretningsudvikling og strategisk samarbejde skal skabe vækst i syddanske fødevarevirksomheder.

Med næsten 9 millioner kroner fra Syddansk Vækstforum kan en ny fødevareklynge fortsætte sin rejse mod innovation og stigende vækst. Ind til videre har i alt 10 virksomheder og to videninstitutioner givet hinanden håndslag på at arbejde sammen om at skabe grundlag for fælles forretningsudvikling.

– Jeg tror, fødevarevirksomhederne vil kunne vokse, netop gennem samarbejde og fælles forretningsudvikling – sammen står man altid stærkere. Og så vil virksomhedernes vækst og succes komme regionen til gavn på flere områder – blandt andet i forhold til vore yderområder. Flere af virksomhederne holder nemlig til her, så deres succes kan brede sig til lokalområdet i form af vækst og arbejdspladser, siger formand for Vækstforum og regionsrådsformand, Carl Holst (V).

Kantinemad og mad i sommerhuse

Klyngeprojektet vil blandt andet fokusere på nye måltidskoncepter og- produkter, hvor formålet er at udvikle og tilbyde løsninger sammensat af produkter fra syddanske fødevarevirksomheder til private kantiner i regionen. Projektet vil også udvikle en forretningsplan på foodservice og cateringområdet, hvor der i første omgang udvikles en velkomstpakke til turister i sommerhuse med et udvalg af produkter og madoplevelser fra regionens små og mellem store fødevarevirksomheder.

Også vækst i yderområderne

Klyngeprojektet vil sikre 35 nye produkt- eller procesinnovative virksomheder – desuden 35 nye virksomheder med fokus på innovation inden for marketing eller organisation. Og også i regionens yderområder vil man få gavn af den forventede vækst. Fem af fødevareklyngens partnere driver virksomhed i yderområderne, hvor de også har en stor del af deres virksomhedsnetværk.

Man forventer desuden, at 50 nye virksomheder bliver involveret i projektet, hvoraf mange af disse holder til i regionens yderområder. Fødevareområdet kan derfor komme til at spille en stor rolle i udviklingen af yderområderne med henblik på vækst i form af både økonomi og arbejdspladser.

Fakta:

Partnerne bag projektet er Småøernes Fødevarenetværk, University College Syddanmark, Easyfood, Rose Poultry, Slice Fruit, Sønderjydsk Kål, Gram og Nybøl Godser A/S, Ørbæk Mostfabrik A/S, Tåsinge Grønt, Søndernæsgård, Aarø Vingård, Sønderjyske Fristelser v/Naturmælk, Tican Foods, Gasa Odense Frugt & Grønt samt Fanø Laks.

Syddansk Vækstforum støtter projektet med ca. 9 millioner kroner – 2,9 millioner kroner fra de regionale erhvervsudviklingsmidler og 5,9 millioner kroner fra EU’s Regionalfond. Projektet har et samlet budget på 11,7 millioner kroner.

Lyder samarbejdet interessant for din virksomhed kan du henvende dig til udviklingschef Mette Thybo, Væksthus Syddanmark, på telefon 70 23 55 15, som sekretariatsbetjener samarbejdet.