Nyt OUH slår dørene op for fremtiden og fortiden

Der bliver rig mulighed for at kombinere interessen for fortiden med interessen for fremtiden, når Nyt OUH inviterer borgere og ikke mindst pressen til arkæologiske udgravninger og en introduktion til det nye universitetshospital.

Søndag 5. september 2010 på den kommende byggegrund ved Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M fra klokken 10:00 til klokken 15:00.

Regionsrådsformand Carl Holst (V), administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund fra OUH/Sygehus Svendborg og borgmester Anker Boye vil byde velkommen til arrangementet, hvor der blandt andet vil være vandreture i området, besøg fra fortiden og arkæologiske udgravninger for børn.

Byggegrunden bag Syddansk Universitet skal i 2011 være fyldt med gravemaskiner, men inden da får arkæologerne frit spil. Foto: Jørgen Diswal

Derudover vil der være information om, hvor langt Region Syddanmark er i bestræbelserne på at bygge et nyt supersygehus. Projektdirektør for Nyt OUH, Niels Mortensen mener, at det er vigtigt, at borgerne i Region Syddanmark tager del i tilblivelsen af det nye sygehus.

- Vi håber, at der kommer en hel masse mennesker, der er interesseret i at forstå, hvorfor vi bygger sygehuset, og som gerne vil følge med i sygehusets udvikling. Det er jo hele befolkningens byggeri. Det bliver deres sygehus, og vil vi jo gerne have, at de tager det til sig fra starten.

Syddansk Universitet vil med lege og pulsmåling give gode råd til, hvordan man let og enkelt får mere motion i hverdagen. Odense Kommune vil fortælle om byplanlægningen i området, letbanen og planerne for T. B. Thriges Gade. Odense Bys Museer fortæller om områdets historie og Nyt OUH vil fortælle om, status på fremtidens sygehus og hvordan fortidens fund kan integreres i byggeriet. Og alt tyder på, at arkæologerne vil finde et eller andet.

- Der er mange fund fra området. Der er blandt andet tidligere fundet en fornem guldskat ved golfbanen, med sværdskedebeslag, guldringe og smykker. Vi mangler til gengæld at finde gravpladser og flere bopladser, og på så stort et areal, må der være en bred vifte af spor fra forhistorien, fortæller museumsinspektør for Odense Bys Museer, Jesper Hansen.

Det nye hospital bliver ét af Danmarks i alt tre universitetshospitaler, og Region Syddanmark har fået en foreløbig godkendelse af et budget på 6,3 milliarder til sygehusbyggeriet. I øjeblikket er regionen i færd med at finde den endelige totalrådgiver til projektet, der forventes at gå i gang i 2011.