Klar til Åbenhedsprisen 2010

Så er det tid igen: Nu kan medarbejdere på Region Syddanmarks sygehuse, tilbud, afdelinger og institutioner søge om Åbenhedsprisen 2010.

Arbejdspladser, der er gode til at praktisere de tre begreber åbenhed, dialog og inddragelse, kan komme i betragtning til Åbenhedsprisen 2010.

Regionsrådet opfordrer

Regionsrådsformand Carl Holst (V) og regionsrådsmedlem Margot Torp (S) er begge en del af den dommerkomite, der skal være med til at finde årets Åbenhedsprisvinder:

- Vi vil gerne belønne arbejdspladser, der er gode til at involvere og trække på borgernes og brugernes viden og erfaringer. Så hermed en opfordring om at søge prisen til alle arbejdspladser, der allerede praktiserer værdierne, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

- Ideen med en Åbenhedspris er rigtig god, fordi den kan være med til at skabe fokus på de arbejdspladser, der er særlig gode til at lytte til deres omgivelser. Det er nemlig vigtigt for, at vi hele tiden kan udvikle os og blive bedre til det, vi gør, siger Margot Torp (S).

Åbenhed, dialog og borgerinddragelse er grundlæggende værdier for arbejdet i regionsrådet. Og for at tydeliggøre, at de folkevalgte sætter pris på værdierne, har regionsrådet indstiftet Åbenhedsprisen.

250.000 kr. på højkant
Vinderne kan få op til 250.000 kr. En dommerkomite, sammensat af personer fra bl.a. patientforeninger, regionsrådet og pressen skal beslutte, hvem der skal have prisen. De afgør også, om alle pengene skal gå til 1. prisen, eller om de skal deles mellem 1., 2. og 3. pladsen.

Det er tredje gang, at Åbenhedsprisen uddeles. Fristen for at søge om prisen er 1. november.

De har vundet Åbenhedsprisen:

Sidste år vandt Hæmodialyseafdelingen på Sygehus Lillebælt, Fredericia for deres åbenhed om nyresygdom. I 2008 gik førsteprisen til specialinstitutionen Kastaniely, ved Fåborg. Kastaniely vandt prisen for sit arbejde med at skabe åbenhed, indsigt og forståelse mellem institution og lokalsamfund.

De forrige vindere:

Hæmodialyseafdelingen 2009

Kastaniely 2008

Det er den enkelte arbejdsplads, der indstiller sig selv. Derudover har borgere og brugere, andre afdelinger eller medarbejdere også mulighed for at indstille afdelinger eller botilbud.