Lægelig direktør ved Sygehus Lillebælt træder et skridt tilbage

Johannes Gaub fratræder med udgangen af juni måned 2010 som lægelig direktør ved Sygehus Lillebælt.

Om årsagen til at han stopper, siger den 64-årige Johannes Gaub:

Det har været 11 fantastiske år

- Næste gang jeg fylder år, vil jeg være berettiget til folkepension. Jeg havde en sygdomsperiode i vinter, og selvom den endte godt, gav den mig anledning til at tænke over, om balancen mellem mit arbejde, min familie og vores pendling lå rigtigt. Det førte til beslutningen, siger Johannes Gaub.

- Det har været 11 fantastiske år, først på sygehuset i Vejle, og nu to år på Sygehus Lillebælt. Jeg skylder den enestående flok af ledere og medarbejdere, vi råder over i Sygehus Lillebælt, en stor tak for at have fået lov til at være med.

En glorværdig karriere

Sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær, beklager Johannes Gaubs fratrædelse:

- Det er en lang og glorværdig karriere, Johannes Gaub nu runder af. Han har ydet en uvurderlig indsats - senest som lægelig direktør i Sygehus Lillebælts sygehusledelse og før det for Vejle og Gives sygehusledelse.

- Sygehus Lillebælt står stærkt og er godt rustet til fremtiden – det skyldes ikke mindst Johannes Gaubs indsats. Han har en stor andel i, at sygehusene i Vejle og Kolding er blevet kåret som landets bedste sygehuse, oven i købet af flere omgange. Johannes Gaub besidder en stor lægefaglig kapacitet, som vi kommer til at mangle og savne fremover, siger sundhedsdirektør Jens Elkjær.

Står til rådighed lidt endnu

Det er dog aftalt, at Johannes Gaub i en overgangsperiode – og indtil udgangen af februar 2011 – vil stå til rådighed for regionens sundhedsdirektion i forbindelse med opgaver indenfor forskning og udvikling.

På nuværende tidspunkt består Sygehus Lillebælts sygehusledelse af: Administrerende sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen, lægelig direktør H.C. Thyregod, lægelig direktør Johannes Gaub og sygeplejefaglig direktør Helle Adolfsen.
De refererer alle fire direkte til sundhedsdirektør i Region Syddanmark Jens Elkjær.

Fremover vil der også være to lægelige direktører i Sygehus Lillebælts sygehusledelse.

Stillingen som lægelig direktør for Sygehus Lillebælt vil blive opslået med henblik på ansættelse 1. august 2010 eller snarest derefter.