Syddansk Vækstforum satser på fremtidens arbejdspladser på havet

Syddansk Vækstforum satser stort på offshorebranchen i Esbjerg-området med støtte til både projekterne ”Energi på Havet” og ”Offshore innovationsnetværk”. Virksomheder og offentlige institutioner i Syddanmark skal sammen skabe flere tusind nye arbejdspladser i den regionale offshorebranche. De to projekter har tilsammen et budget på ca. 50 mio. kr.

- Offshorebranchen har stor betydning for fremtidens erhverv i Region Syddanmark.  Branchen har gennem tiden formået at vokse og omstille sig efter efterspørgslen på energi. Med disse projekter sætter vi turbo på udviklingen. Vi forventer, at det vil  skabe mange jobs i offshorebranchen, som er solidt forankret i Esbjerg. Vi skal sikre, at det store potentiale indenfor offshore udnyttes fuldt ud, siger regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum Carl Holst (V).

- Med 27 mio. kr. fra Vækstforum til projektet ”Energi på havet”, får offshorebranchen en enestående chance for at styrke sammenhængskraften mellem de vigtige aktører i branchen. Offshorebranchens store styrke hænger i høj grad sammen med myndighedernes og erhvervslivets evne til at løse udfordringer i fællesskab. Nu har vi samlet over 40 offentlige og private aktører i dette projekt, som vil omhandle ny teknologi, offshore vindsektor, uddannelse, flere leverandører, rekruttering til branchen m.m., siger borgmester i Esbjerg Kommune Johnny Søtrup (V).

Derudover har Vækstforum med 1,4 mio. kr. støttet ”Offshore innovationsnetværk”, som er blevet godkendt af Videnskabsministeriet som nationalt innovationsnetværk. Offshore Center Danmark, der er offshorebranchens medlemsorganisation, står i spidsen for netværket. Med et samlet budget på 14 mio. kr. over 4 år skal netværket udvikle nye teknologier og processer til gavn for offshorebranchen. Der er i alt 4 regionale innovationsnetværk i Danmark - plast, aluminium, robotteknologi og offshore.

De danske aktiviteter inden for olie- og gasindvinding i Nordsøen har stor betydning for samfundsøkonomien. Alene i 2008 fik den danske stat 35,9 mia. kr. i indtægter fra Nordsøen, ligesom efterspørgslen efter vindenergi er stigende. Prognoser viser, at Danmark kan opretholde sin selvforsyning med olie og naturgas i mindst 10 år endnu. Den stigende globale efterspørgsel på vindenergi betyder, at der alene i Nordsøen skal opstilles over 5500 havmøller inden 2015. Dette vil få stor betydning for den danske offshorebranche i Esbjerg, der gennem de seneste 10 år har opstillet og serviceret danske havmølleparker. Branchen beskæftiger over 9000 mennesker i regionen. Vækstforum ønsker med de to projekter at ruste den syddanske offshore branche bedst muligt til fremtiden.