Her må vi lave alt

I onsdags, den 9. september 2009, holdt Region Syddanmark en konference, hvor der blev delt ud af de erfaringer, man har fået med rekruttering af læger fra Østrig.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) indledte konferencen. Han fortalte, at udfordringen med at skaffe sundhedspersonale ikke var en ny problemstilling, men at den også var kendt for 15 år siden, da han sad i Sønderjyllands Amt. Han er glad for at det østrigske lægekammer og Region Syddanmark nu har indledt et samarbejde:

- Vi tror på det her. Det er få måneder siden de første kom herop, og alle parter har leveret det, de skal. Det vil jeg gerne udtrykke en stor ros for. Jeg håber, at de unge læger bliver så rodfæstet, at de bliver her i mange år, sagde en tilfreds regionsrådsformand.

Samarbejdsaftalen mellem det østrigske lægekammer og Region Syddanmark skrives under. Inden konferencen skrev regionsrådsformand  Carl Holst (V) og præsident for det østrigske  lægekammer Dr. Walter Dorner under på den  kontrakt, der ratificerede samarbejdet om  udveksling af østrigske læger. Foto: Jakob Fynsk

Samarbejdsaftalen mellem det østrigske lægekammer og Region Syddanmark skrives under. Inden konferencen skrev regionsrådsformand Carl Holst (V) og præsident for det østrigske lægekammer Dr. Walter Dorner under på den kontrakt, der ratificerede samarbejdet om udveksling af østrigske læger. Foto: Jakob Fynsk

Blandt gæsterne var en delegation fra det Østrigske Lægekammer, den danske ambassade i Wien, regionsrådspolitikere, medarbejdere fra sygehuse i Region Syddanmark og repræsentanter fra andre regioner, som alle var kommet for at høre om Region Syddanmarks erfaringer. Og endelig var de østrigske læger selv kommet for at fortælle, hvordan den første tid i Danmark har været.

Får lov til alt

- I Østrig laver de unge læger det, overlægerne ikke selv gider. Her i Danmark får vi lov til at have kontakt med patienterne og vi må lave alt – både det sjove og det trælse, indledte 31-årige Thomas Feurstein fra kirurgisk afdeling, Sygehus Sønderjylland i Sønderborg sit oplæg med.

- Her arbejder vi kun 37 timer om ugen, og har vi overarbejde, får vi det udbetalt eller kan afspadsere. Sådan er det ikke derhjemme, sagde han og pointerede, at det i Danmark er muligt også at have et liv ved siden af arbejdet.

Thomas Feurstein Thomas Feurstein fra kirurgisk  afdeling, Sygehus Sønderjylland  i Sønderborg.

Thomas Feurstein Thomas Feurstein fra kirurgisk afdeling, Sygehus Sønderjylland i Sønderborg.

Flad struktur og ligeværdighed

Sammen med 27-årige Miriam Amouzandeh var Thomas Feurstein kommet for at fortælle, hvordan de første måneder var forløbet. Og det blev gjort med positive ord.

De to var enige om, at de godt kan lide at arbejde på et dansk sygehus, hvor de brugte ord som ”flad struktur”, ”ligeværdigt team” og ”hjælpsomhed” til at beskrive arbejdsmiljøet og de danske kolleger på sygehuset.

Fra kaos til hyggesnak

Der var kaos og mange nye ting at lære i starten, men ”langsomt fandt vi os til rette…og sprogligt er vi så godt med, at vi også kan hyggesnakke nu”, fortalte Miriam Amouzandeh, der arbejder på medicinsk afdeling, Sygehus Sønderjylland i Aabenraa.

Miriam Amouzandeh Miriam Amouzandeh, medicinsk  afdeling, Sygehus Sønderjylland  i Aabenraa.

Miriam Amouzandeh Miriam Amouzandeh, medicinsk afdeling, Sygehus Sønderjylland i Aabenraa.

Fakta
I Østrig er der stort overskud af læger, og især de nyuddannede østrigske læger har svært ved at få arbejde. Det gør det dansk/østrigske samarbejde interessant for begge lande.
I oktober måned sidste år holdt Region Syddanmark en stor jobmesse i Wien, hvor interesserede kunne komme og høre om det danske sygehusvæsen.
Afledt af denne messe startede i januar måned i år de første 12 østrigske læger et uddannelsesforløb på Region Syddanmarks tre jyske sygehusenheder. Det drejede sig om nyuddannede læger, som blev ansat i en basislignende stilling på 14 måneder.
I juni måned begyndte endnu 11 østrigske læger et intensivt sprogkursus i Region Syddanmark. De arbejder nu på de samme tre syghusenheder: Sygehus Lillebælt, Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Sønderjylland. I forbindelse med grunduddannelsesforløbet vil psykiatrien i Augustenborg også være uddannelsessted for to af lægerne.
Vi planlægger at starte endnu et hold op til december måned 2009 og forventer at kunne tage imod det fjerde hold læger i juni 2010.
Forhåbningen er, at de unge læger vælger at blive og fortsætte deres uddannelse til speciallæge her i regionen.