Nu kan det ikke blive bedre

I dag, 30. oktober 2009, var der indvielse af Trindvold i Nr. Bjert ved Kolding. Trindvold er et botilbud for ældre borgere med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.

Beboere, pårørende, medarbejdere på botilbudet, medarbejdere i regionen, politikere og samarbejdspartnere var mødt frem for at fejre de nye boliger for de 32 borgere, der har sit hjem her.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) markerede den officielle indvielse ved - sammen med en af botilbudets borgere – at klippe den røde snor over. Han glædede sig over de nye rammer, som han nu ved selvsyn kunne se. Og glæden var stor, for de så ud til at fungere til stor tilfredshed for alle.

Carl Holst og Thøger klipper snoren til indvielsen af Trindvold ved Kolding.  Regionsrådsformand Carl Holst (V) klipper snoren sammen med  Thøger Grønborg, som bor på Trindvold. Fotos: Jørgen Diswal

Carl Holst og Thøger klipper snoren til indvielsen af Trindvold ved Kolding. Regionsrådsformand Carl Holst (V) klipper snoren sammen med Thøger Grønborg, som bor på Trindvold. Fotos: Jørgen Diswal

Et værdigt og trygt liv

- Her på Trindvold har borgerne fået et hjem, hvor de kan leve et værdigt og trygt liv. Og hvor de kan forvente at få støtte og hjælp hele døgnet, året rundt. Vi ved også alle sammen, at gode arbejdsforhold er med til at fremme arbejdsglæden. Og at arbejdsglæden fremmer kvaliteten af den hjælp og service, vi kan give de borgere, der har brug for det, sagde regionsrådsformand Carl Holst og pointerede, at med til det hele hørte også et godt naboskab med lokalområdet, fællesaktiviteter, så man er fri for at blive transporteret i bus. Samt muligheder for samvær og nærvær.

Mange fremmødte til indvielsen af Trindvold - blandt gæsterne var beboere, pårørende, medarbejdere, politikere og samarbejds- partnere.

Fra fælles sovesal til eget bad

De 32 borgere på Trindvold er alle ældre mennesker, enkelte ramt af demens, også kaldet Alzheimer. De fleste af beboerne har altid levet et liv i institution. Man kan sige, at de faktisk er et slags billede på socialområdets historiske udvikling, da de har prøvet at leve under mange forskellige forhold: De har oplevet at bo i en fælles sovesal med 40 andre og måske med et lille bord. I dag sidder de i en lejlighed med eget toilet og bad. Som en af gæsterne sagde: Vores samfund kan måles på, hvordan vi behandler de vanskeligste stillede. Der var dagen igennem stor ros til både medarbejdere, ledelse og region.

En beboers livs novelle
Men hvad synes så borgerne selv. De der skal bo der? Forstander Carsten Hansen Lund fortalte en lille anekdote om Peter, der var i gang med at skrive sin livshistorie. Hans livs novelle havde følgende slutning: Nu har jeg fået min egen lejlighed. Nu kan det ikke blive bedre”.

Bente Gertz Hansen (S),

Inspirationskilde for andre nybyggerier

Bente Gertz Hansen (S), formand for det særlige udvalg indenfor social og psykiatriområdet glædede sig over at se, at de mange anstrengelser nu havde båret frugt. Hun havde, som hun sagde, ”selv været med til undfangelsen af de nye boliger, og var glad for at kunne overvære navlestrengen blive klippet i dag”.

Hun fortalte også, at hun sidder med i et udvalg, som netop er ved at lave en plan for modernisering af boliger: ”Vi har en kæmpeudfordring med vores boligmasse indenfor socialområdet og vi vil tænke på dette her byggeri, når vi skal ud at etablere de fremtidige rammer for bygninger. Vi vil høre jer, hvordan det er at bo og arbejde her”.

Hanna-Lise Hestbech-Rasmussen er medlem af  pårørenderådet på Trindvold. Her ses hun sammen  med sin afdøde mands bror Erik, der er 76 år og  bor på Trindvold.

Hanna-Lise Hestbech-Rasmussen er medlem af pårørenderådet på Trindvold. Her ses hun sammen med sin afdøde mands bror Erik, der er 76 år og bor på Trindvold.

Livskvalitet og vi føler os velkommen

For ham har det givet ”en livskvalitet, som er større end, vi troede, kunne lade sig gøre”, som hun sagde under talen. ”Vi skylder Trindvold en stor tak. Her får beboerne omsorg og de behandles individuelt. Som pårørende føler vi os altid velkommen, uanset hvornår vi kommer”.

Medarbejder på Trindvold, Ingrid Brems

En mere personlig pleje og hjælp

Medarbejder på Trindvold, Ingrid Brems, har 41 års erfaring
indenfor faget. For hende betyder de nye rammer også meget.
Det, at borgeren har sin egen lejlighed med alle sine personlige
ejendele, bad og toilet osv. gør, at man kan give den enkelte
en mere personlig pleje og hjælp.

Regionsrådsformand Carl Holst, forstander Carsten Hansen Lund og regionsrådsmedlem Bente Gertz Hansen ser sig omkring på Trindvold. 30.oktober 2009 blev de nye boliger indviet.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk

Fakta

Baggrunden for byggeriet af de nye lejligheder i Nr. Bjert var, at de daværende værelser på 12-14 kvm uden eget bad og toilet ikke var tidssvarende.
Trindvold lå oprindeligt på Postens Vej i Brejning ved Vejle, men det tidligere Vejle Amt besluttede, at Trindvold skulle deles op i to selvstændige tilbud i henholdsvis Hedensted og Nr. Bjert ved Kolding.
De pågældende borgere i Hedensted flyttede ind i deres nye boliger i januar 2008.
De 32 borgere i Nr. Bjert flyttede ind i de nye boliger i juli måned i år.
Byggeriet i Nr. Bjert er i alt på 3061 kvm, fordelt på 2258 kvm bolig, 339 kvm serviceareal og 465 kvm beskæftigelsesareal.