Videbegærlige kandidater hørte om Region Syddanmark

Hvad er et sammedagssygehus? Hvor mange psykiatriske skadestuer er der i regionen? Er der sociale tilbud, som kommunerne ikke har mulighed for at overtage?

Hvem sidder i Syddansk Vækstforum? Hvor mange medlemmer er der i regionsrådets særlige udvalg?

Spørgsmålene var mange fra de 10 potentielle regionrådskandidater, der onsdag aften var mødt op til orienteringsmøde i regionsrådssalen. Her fortalte de fem direktionsmedlemmer med administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen i spidsen om Region Syddanmarks opgaver, økonomi og organisering.

De potentielle kandidater sætter sig ind i regionsrådsarbejdet.

Regionrådsformand Carl Holst (V) bød velkommen og fremhævede flere områder, hvor det syddanske regionråd for alvor har gjort en forskel - blandt andet beslutning om et nyt universitetshospital i Odense og syddanske infrastruktur-projekter, som i sidste omgang kom med i det nyligt indgåede trafik-forlig på Christiansborg.

Ruth Fibiger Olesen fra Fredericia var blandt deltagerne. Hun stiller op for Kristendemokraterne.

"Jeg synes, det var vældigt informativt at være med. Jeg stillede også op for fire år siden og følger Region Syddanmark i aviser og på regionsyddanmark.dk. Alligevel var oplysningerne om arbejdsformen i de særlige politiske udvalg nye for mig. Jeg synes det var en god aften".

Også Lasse Krull fra Odense, der tidligere har været viceborgmester i Svendborg Kommune, og stiller op for de Konservative, følte at han havde fået noget med hjem.

"Det er tydeligt at direktørerne er engagerede og brænder for deres områder. Jeg kan kun anbefale at andre, der allerede er stillet op eller overvejer at stille op til regionsrådet, deltager i et af de kommende arrangementer. Jeg vil i hvert fald gøre reklame for dem, de steder, hvor jeg kommer".

Region Syddanmark har yderligere to kandidataftner på programmet. Den 14. april og den 15. maj. Interesserede kan melde sig til på regionsyddanmark.dk/valg2009

Der er valg til regionsrådet tirsdag den 17. november.