Stor interesse for nye danske sange

En række nye danske sange blev fredag eftermiddag den 7. august præsenteret ved den tilbagevendende koncert med Danmarks Radios pigekor i Engelholms slotspark.

Sangene kom til verden for et år siden, da Region Syddanmark inviterede 25 danske kunstnere til en sangskrivningsworkshop for at skabe nye danske fællessange. Herfra er et udvalg nu blevet til et sanghæfte.

Koncerten i Engelholms slotspark var første gang de nye sange skulle præsenteres for et publikum, og interessen var stor.

Over 600 mennesker havde købt billet til koncerten, hvoraf mange kom tidligt for at nyde det gode vejr over en madkurv i den nyrenoverede slotspark.

De mange fremmødte blev budt velkommen af regionsrådsformand Carl Holst (V), som udtrykte glæde over, at regionen var blevet et sanghæfte rigere.

- Vi har brug for det nærvær, som fællessangen giver og har brug for den mentale kraft, der ligger i at synge. Jeg tror, det er vigtigt, at vores sangskat hele tiden fornyes og kan fortælle kommende generationer om vores tid og tanker, sagde han i sin velkomsttale.

Sangskrivere på scenen

Fem af de 25 sangskrivere, som var på workshoppen, medvirkede sammen med Danmarks Radios pigekor til koncerten.

Det drejede sig om sangskriverne Susi Hyldgaard, Tobias Trier, Helle Hansen, digter Dy Plambeck og komponist Hans Ulrik, som hver især bidrog med enten sang, musik og digtoplæsning.

Ved indgangen fik publikum stukket et eksemplar af det nye sanghæfte i hånden, så de undervejs i koncerten kunne følge med i de nye sanges tekster.

Publikum fik også mulighed for at synge med på fællessange og høre Danmarks Radios pigekor synge nogle af deres sange fra deres kendte repertoire.

Sange fik god modtagelse

Ambitionen med de nye danske sange er, at de på sigt skal indgå i Højskolesangbogen.

For sangerinden og sangskriveren Helle Hansen har projektet været en spændende oplevelse.

- Det har været super fedt at være med til workshoppen sammen de andre kunstnere, og det er rigtig rart at få lov til fremføre dem i sådanne skønne omgivelser som disse, fortalte hun.

Helle Hansen og de andre involverede i projektet er spændte på at se, hvilken fremtid de nye danske sange får.

- Det er svært at vide, men jeg håber på, at de får deres eget liv, siger Helle Hansen.

Til koncerten blev de nye sange taget imod med lange klapsalver fra de fremmødte, som selv var blevet et par fællessange rigere.

Fakta om sanghæftet

Region Syddanmark satte i 2008 fokus på Sangens År ved at arrangere en sangskriverworkshop for danske sangskrivere, digtere og komponister, som foregik på Engelsholm Højskole.

Projektet er udviklet i samarbejde med Jakob Bonderup fra Engelsholm Højskole og Michael Bojesen, som er chef for Danmarks Radios pigekor.

Sanghæftet har fået titlen "Sange fra Engelsholm".