Made of Danish Ideas

I dag blev første skridt mod en Syddansk Uddannelsesaftale taget på konferencen om ungdomsuddannelser i Bygningen i Vejle.

Regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V) indledte med at give deltagerne et billede af, hvorfor det er nødvendigt med en Syddansk Uddannelsesaftale.

- For første gang nogensinde har vi en situation, hvor den nye generation har et lavere uddannelsesniveau end den gamle. Det er en kæmpe udfordring, og det er godt, at I alle vil være med til at vende den udvikling og sikre, at flere unge i fremtiden får taget en uddannelse, sagde Carl Holst, og fortsatte:

- Vi må ærligt indrømme, at den tid, hvor der kom nye arbejdspladser, der producerede produkter, hvor der stod ”Made in Denmark”, er forbi. De nye job - og jobbene i fremtiden - bliver job, hvor der et sted på produktet i stedet står ”Made of Danish Ideas”.

Den forkerte vej

Noemi Katznelson, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, præsenterede også sit oplæg for den fyldte Spisesal i Bygningen.

Hvorfor går udviklingen den forkerte vej? Færre og færre unge får eksamensbevis på en uddannelse. En udvikling, der skal vendes, så målet om, at 95 % af alle unge får en uddannelse, kan blive opfyldt.

Noemi Katznelson havde gennem sine undersøgelser fundet seks bud på faktorer, der er en del af forklaringen på det store frafald på uddannelserne, og derfor måske også kan være en del af løsningen.

Sammen med alle de andre input, der kommer i løbet af dagen, vil de indgå i det arbejde, der bliver til den endelige udgave af Syddansk Uddannelsesaftale - som bliver underskrevet 30. september.

Debat med stor spørgelyst

Efterfølgende var der debat mellem panelet og deltagerne i salen. Panelet bestod af en række repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, Undervisningsministeriet elevorganisationer m.fl.

Der var stor spørgelyst blandt de mange deltagere i den fyldte Spisesal. Foto: Jørgen Diswal.

Frokosten afbrød debatten, men så snart frokosten var overstået, var lydniveauet i Bygningen igen højt. En række workshops med fokus på udfordringer og initiativer, der virker, blev sat i gang.

Senere på dagen blev der samlet op på resultaterne fra de forskellige workshops, og direktør for Regional Udvikling, Mikkel Hemmingsen, rundede dagen af.