Ærgrelse over aflysning af møde om fremtiden for Sønderborg Sygehus

Region Syddanmark har siden 19. december 2008 været i dialog med Sønderborg Kommune om at holde et møde, hvor regionen sammen med kommunen kunne finde fælles fodslag om udviklingen af Sønderborg Sygehus som specialsygehus.

Nu har Sønderborg Kommune i et brev den 22. april 2009 endeligt meddelt, at de ikke mener, at det giver mening at holde mødet, før Erik Juhl-udvalget har gennemført en førscreening af Aabenraa Sygehus som akutsygehus.

- For at føre Sønderborg Sygehus frem til at blive det stærke specialsygehus vi ønsker, kræver det dialog og samarbejde. Der er brug for, at vi står sammen og kæmper for den plan, vi har lagt. Vi skylder befolkningen og de ansatte, at vi kommer videre i sagen. De har brug for ro og afklaring, siger 1. næstformand i Region Syddanmark og formand for særligt udvalg vedr. sundhed Poul-Erik Svendsen (S).

- Andre steder i Region Syddanmark er det lykkedes at udvikle den lokale sygehusstruktur sammen med den pågældende kommune. Det vil vi også gerne i gang med i Sønderborg. Og så snart de er klar, så er vi også klar, siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Region Syddanmark sendte i går et brev til Sønderborg Kommune, hvor man beklager kommunens afslag om møde og hvor man tilkendegiver en forhåbning om at kunne få taget hul på dialogen senere på året.

Fakta

29. september 2008 vedtog et stort flertal i regionsrådet en sygehusstruktur med bl.a. fem akutsygehuse og fem specialsygehuse i Region Syddanmark; i Sønderjylland med Aabenraa Sygehus som akutsygehus og sygehuset i Sønderborg som specialsygehus.

Erik Juhl-udvalget har indtil videre sagt, at et akutsygehus i Aabenraa vil have et tilstrækkeligt befolkningsgrundlag, men har ellers ikke endeligt taget stilling til projektet. Region Syddanmark arbejder på nuværende tidspunkt på et såkaldt førscreeningsmateriale, som skal sendes til Erik Juhl-udvalget senest 1. juni 2009.

Herefter forventer man, at ekspertudvalget vender tilbage med en vurdering af projektet med Aabenraa som akutsygehus og Sønderborg som specialsygehus i løbet af september eller oktober måned i år.