Sygehus Sønderjylland får egen generalplan

Regionsrådet har vedtaget, at der skal laves en generalplan for Sygehus Sønderjylland. Det giver sammenhæng i de kommende års omfattende omlægninger.

Aabenraa er på plads som kernen i det sønderjyske sygehusvæsen. Sønderborg er på plads som specialsygehus. Og nu kan borgerne glæde sig over, at der ikke kommer tilfældige knobskydninger på de sønderjyske sygehuse, efterhånden som den store omlægning bliver ført ud i livet gennem de næste 10 år.

- Det er godt byggeriet kommer i gang så hurtig og at vi nu kan se fremad. Jeg er glad for, at sønderjyderne og ikke mindst personalet med akutsygehuset i Aabenraa og specialsygehuset i Sønderborg nu får en stærk og langtidsholdbar indgang til sygehusvæsnet, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Generalplan sikrer sammenhæng

Generalplanen skal beskrive, hvordan bygningerne og arealerne i henholdsvis Aabenraa og Sønderborg bliver udnyttet bedst muligt.

Blandt andet skal planen beskrive, hvordan sygehuset i Aabenraa kommer til at fungere som en helhed med etableringen af et mor/barn-center, en fælles akutmodtagelse og en hjerteafdeling. Planen skal beskrive, hvordan sygehuset i Aabenraa skal hænge sammen, når sygehuset er fuldt udbygget som akutsygehus. Og samtidig skal den beskrive, hvordan specialerne i Sønderborg bliver indrettet bedst muligt.

- Det her skaber den helhed, som det sønderjyske sygehusvæsnet i så lang tid har haft brug for. Politisk har vi skabt rammerne, for at sønderjyderne kan blive mødt med de rigtige kompetencer og faciliteter. Og det er godt, at vi får en overordnet plan, som er fundament for sønderjydernes fremtidige sygehusvæsen, siger regionsrådets 1. næstformand, Poul Erik Svendsen (S).

Det bliver en ekstern rådgiver, der får til opgave at lave generalplanen, som så efterfølgende skal danne grundlag for udbygningen af det sønderjyske sygehusvæsen.

Generalplanen skal være færdig medio 2009, og vi går umiddelbart herefter i gang med de store investeringer i Sønderjylland. Den samlede pris for den nye sønderjyske sygehusstruktur løber op i 2,4 mia. kr.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), mobil: 40 32 52 10.

Regionsrådets 1. næstformand og formand for udvalg vedrørende gennemførelsesplan for akutområdet Poul-Erik Svendsen (S), mobil 29 20 12 00

Sundhedsdirektør Jens Elkjær mobil: 29 46 71 25.