Sydvestjysk Sygehus Esbjerg bygger nyt

Mandag 7. april går arbejdet med at bygge en ny, midlertidig bygning ved sygehuset i Esbjerg i gang. Den skal blandt andet rumme akutmodtagelsen

Sygehuset i Esbjerg får en ny ”næse” ud mod Østergade. Det bliver en bygning i seks etager, som skal aflaste sygehusets gamle sengebygning, der som sidste del af SVS Esbjerg skal renoveres.
Projektet er i folkemunde kommet til at hedde ”Næse-projektet”.

Spadestik

Regionsrådsformand Carl Holst (V) tager mandag 7. april kl. 10.30 det første spadestik til den nye bygning, som skal være midlertidig sengeafdeling, når den står færdig i midten af 2009. Derefter kan arbejdet med at renovere den gamle sengebygning så gå i gang, et projekt, der forventes færdigt omkring 2012.

”Næse-projektet” bliver et 3.000 kvadratmeter og altså seks plan højt byggeri til i alt 64 millioner kroner. Hvad ”næsen” skal bruges til efter 2012 er endnu ikke besluttet.
Renoveringen af den gamle sengebygning er sidste etape af den gennemgribende fornyelse af SVS Esbjerg, som har været i gang siden 1998.

Skadestue

Når den nye bygning står færdig, er den indrettet, så der er akut og hjertemedicinsk modtagelse på 1. sal. Det bliver altså her, områdets patienter får skadestue.
En del af 2. sal bliver forbeholdt intensivafdelingen, mens stueetagen kommer til at rumme den gastroenterologiske afdeling indrettet som ambulatorium.
De tre øverste etager bliver rene sengeafsnit med sammenlagt 54 sengepladser.

Yderligere oplysninger fås hos:

Bygherrerådgiver for Region Syddanmark, arkitekt MAA Liane Schwarz på telefon 29201603