To nye strålekanoner til kræftbehandling til Vejle Sygehus

Regionsrådsformand Carl Holst (V) tager det første spadestik fredag den 14. december 2007 klokken 10.

Udvidelsen sker som led i den regionale stråleplan og passer desuden med, at Vejle Sygehus forventes at blive specialsygehus på kræftområdet i den nye sygehusstruktur i Region Syddanmark. Konkret betyder udvidelsen, at strålefaciliteterne i Onkologisk Afdeling udvides med to strålekanoner – fra fire til seks strålekanoner, hvilket betyder, at strålekapaciteten forøges med en tredjedel.

Vejle Sygehus overholder i forvejen de gældende ventetidskrav til strålebehandling. De nye strålekanoner vil kunne tage ca. 850 nye patienter pr. år svarende til 12.000 ekstra behandlinger om året.

De to strålekanoner får plads i en ny bygning i lysgården foran sygehusets administrationsbygning. Udover strålekælder kommer den nye bygning over jorden til at indeholde to ambulatorie-etager og vil have et bruttoareal på ca. 340 m2. Pengene til udvidelsen stammer fra Den Nationale Kræftlånepulje, der har bevilget 25 mio. kr. til de to strålekanoner og 38 mio. kr. til den nye bygning.

Udgravning af strålekælderen vil vare det meste af 2008. Bygningerne er klar til at modtage patienter medio 2009 og byggeriet afsluttes endeligt ultimo 2009.

Fakta om arrangementet:

Arrangementet foregår fredag den 14. december 2007 klokken 10 og finder sted i lysgården foran administrationsbygningen mellem A1 og A7 på Vejle Sygehus.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Faglige spørgsmål vedrørende byggeriet og udvidelse af strålekapaciteten, fuldmægtig Jacob Brix Petersen, Vejle Sygehus, tlf. 79 40 50 48.