Regionen satser på kulturen

Informationsmøde om nyoprettet kulturpulje, der skal støtte nyskabende og eksperimenterende kunst- og kulturprojekter i Region Syddanmark.

Regionsrådet i Syddanmark vil være med til at fremme nyskabende og eksperimenterende kunst og kultur. Til det formål er der oprettet en syddansk kulturpulje.

De første penge uddeles i efteråret med ansøgningsfrist 22. oktober.

Derfor inviteres alle aktører i det syddanske kunst- og kulturliv til informations- og inspirationsmøde.

Det foregår onsdag 5. september i Det Bruunske Pakhus, der er det lokale kulturhus i Fredericia.

Regionens opgaver

Folketinget har besluttet, at regionerne skal fremme det kulturelle liv.

- Det har vi i regionsrådet valgt at fortolke på den måde, at vi vil give en håndsrækning til nyskabende og eksperimenterende kunst- og kulturprojekter siger medlem af regionsrådet Karsten Uno Petersen (S).

En af betingelserne for støtte er, at arrangementernes betydning rækker udover den enkelte kommune eller det enkelte lokalområde.

Indsatsområderne omfatter bl.a.:

• Kulturprojekter i landdistrikter.
  • Aktiviteter, der styrker og udvikler samspillet imellem kultur og erhverv
  • Aktiviteter, der går på tværs af kommunegrænser, kunstarter og kulturområder.
  • Internationale kulturelle projekter og aktiviteter.

2 mio. kr. i 2007

Kulturpuljen er på 2 mio. kr. i 2007.

- Jeg håber, at rigtig mange græsrødder, kommunale kulturmedarbejdere og andre med fingerene i det syddanske kunst- og kulturliv finder tid til at deltage i informationsmødet i Fredericia, siger Karsten Uno Petersen.

- Udover at informere om puljen giver kulturpersoner fra regionen deres bud på muligheder og udfordringer, når vi skal udvikle kunst- og kulturlivet i Syddanmark.

Mere information om informationsmødet, regionens kulturstrategi og kulturpuljen på www.regionsyddanmark.dk/kultur

Yderligere oplysninger fås hos:

• Regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen. Tlf. 2163 1193.
  • Jesper Tofft, Regional Udvikling. Tlf. 7663 1907.