Ny psykiatridirektør i Region Syddanmark

Forretningsudvalget i Region Syddanmark har i eftermiddag udpeget 57-årige Agnete Philipsen til ny psykiatridirektør. Hun tiltræder 1. september 2007. Den nye direktør har siden 1. januar i år været psykiatrichef for Center Midt i Region Syddanmark.

Forinden da var hun direktør for psykiatrien i Sønderjyllands Amt fra 1998 til udgangen af 2006. Forud for det var Agnete Philipsen medlem af psykiatriledelsen i Århus Amt fra 1990 til 1997. Hun har dermed stor erfaring med topledelse indenfor psykiatrien og samtidig god forståelse for samspillet med det politiske niveau omkring opgaveløsningen.

Psykiatrien i Region Syddanmark står overfor store omstruktureringer. Regionsrådet har i øjeblikket en række modeller i høring for, hvordan psykiatrien skal indrettes. Regionsrådet beslutter sig for en model sidst på året. Det bliver Agnete Philipsen, der skal stå i spidsen for den psykiatriplan, der skal løfte psykiatrien i Region Syddanmark op blandt de bedste.

I Region Syddanmark afløser Agnete Philipsen Anders Møller Jensen, der har været konstitueret psykiatridirektør siden daværende psykiatridirektør Kirsten Nielsen afgik ved døden i december sidste år.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10.
  • Konstitueret adm. direktør Kjeld Zacho Jørgensen, Region Syddanmark, mobil 51 51 91 11.