Første år med Hjerteløber i Region Syddanmark har været en succes

Region Syddanmark har nu været med i den landsdækkende hjerteløberordning i ét år. Knap tre gange om dagen alarmerede vagtcentralen regionens hjerteløbere for at hjælpe en syddansker i nød. Formanden for Præhospitaludvalget er godt tilfreds med de resultater, som ordningen viser, og er fuld af respekt for de frivillige hjerteløbere.

Der er 16.122 syddanskere, som er klar til at smide, hvad de har i hænderne, når Hjerteløberappen på deres telefon begynder at bippe.

Siden Region Syddanmark 1. maj 2020 blev en del af Trygfonden Hjerteløber er der sket en firedobling af antallet af frivillige, der kan sendes til hjertestop. Det viser den evaluering, som Præhospitaludvalget fik præsenteret på deres møde 2. juni.

Evalueringen viser også, at AMK-vagtcentralen 944 gange i perioden maj 2020 – april 2021 har alarmeret hjerteløbere, som befandt sig i nærheden af en person, der havde fået hjertestop.

Formanden for Præhospitaludvalget Mads Skau (V), der selv er hjerteløber, er glad og taknemmelig over syddanskernes frivillige indsats:

- Jeg synes, det er fantastisk, at der er så mange hjerteløbere, der har tilmeldt sig ordningen i Region Syddanmark. Evalueringen viser, at der i ordningens første år er 842 hjerteløbere, der angiver, at de var fremme før ambulancen. Det er rigtig flot, for det viser, at de gør en forskel og har været med til at forbedre overlevelsesmulighederne for en person med hjertestop og ikke mindst mulighederne for at overleve uden mén. Det er helt forrygende. Det er den hurtige hjælp, der virker.

Vigtigt med flere på stedet

Hjerteløberappen giver besked til de 20 nærmeste hjerteløbere. De første fem, der via appen siger ja til opgaven, får forskellige opgaver. De fire bliver sendt efter en hjertestarter, mens den sidste bliver sendt afsted til patienten.
Hjerteløberne kan altså hjælpe med hjertelungeredning, med at bruge hjertestarteren og med at tage sig af de pårørende eller guide akutlægebilen.

I alt er 4.027 hjerteløbere i løbet af det sidste år blevet sendt afsted til hjertestop. Det er i gennemsnit 4,3 hjerteløber pr. udkald. Det tal er Mads Skau godt tilfreds med:

- Det er rigtig godt. Fordelen ved at der sendes flere afsted er, at der alt andet lige kommer flere hurtigt frem. Det kan vi også se på de 842 hjerteløbere, som var fremme før ambulancen. 120 af dem var de første på stedet, der begyndte at give hjertelungeredning. Det er virkelig flot.

Kontaktoplysninger på det øvrige regionsråd.