Syddanskere skal bygge stor møbelskulptur

Regionsrådet har bevilget tre mio. kr. fra regionens kulturpulje til otte kulturprojekter. Projekterne inviterer syddanskerne med til kreative fællesskaber og oplevelser i det nye år. Fx inviteres 400 syddanskere til at skabe en helt unik møbelskulptur.

Det bliver noget af et puslespil, når 400 deltagere skal samle 1.200 trædrejede pinde til et fælles kunstværk. Projektet, "Tingsted – 400 deltagere – 1.200 pinde – ét fælles kunstværk", som er udtænkt af Trapholt Museum, bliver nu en realitet med et tilskud på 600.000 kroner fra regionens kulturpulje.

Det besluttede regionsrådet på mødet mandag, hvor der desuden blev givet grønt lys til yderligere syv projekter, som modtager tilsammen 2,4 mio. kroner.

- Kultur kan rigtig meget. Den kan give fine æstetiske oplevelser, og den kan skabe fællesskaber og understrege et områdes identitet. Når vi fx støtter et projekt som Tingsted, synes jeg, at vi rammer hele paletten. Samtidig bliver der skabt et kunstværk af borgere, som er helt unikt, og mon ikke det også kan være med til at kaste lidt ekstra lys på regionen, siger Søren Rasmussen (DF), formand for Udvalget for regional udvikling i Region Syddanmark.

Borgerkunst på museum

Konkret kommer projektet til at involvere 400 amatørdrejere fra plejecentre og skoler i regionen. Deltagerne drejer selv i alt 1.200 pinde, og sammen skal de skabe et stort fælles kunstværk af pindene. Forarbejdet finder sted næste år i løbet af Trekantområdets Festuge på fire byers biblioteker. I efteråret monteres alle pinde til én stor møbelskulptur med inspiration fra vikingetidens tingsteder, og i januar 2020 præsenteres kunstværket på Trapholt. Herefter vil det indgå i samlingen af borgerskabte kunstværker.

Regionens forskellige særpræg både historisk og naturmæssigt afspejles også i de øvrige syv projekter, som blev tilgodeset med midler fra kulturpuljen.

Følgende projekter modtager midler fra kulturpuljen:

• ”Den Fynske Landsby – udvikling af en regional attraktion” – modtager tilsagn om tilskud på 600.000 kr. til museumsteater med dramatisering af fortiden til formidling af dagligliv og livsvilkår for datidens fynboer. Ansøger: Odense Bys Museer.
  • ”Syv fattige børn” - modtager tilsagn om tilskud på 300.000 kr. Ansøger: Danmarks Forsorgsmuseum (Svendborg Museum).
  • ”Folkelig kunst i særklasse” - modtager tilsagn om tilskud på 300.000 kr. Ansøger: Trekantområdet Danmark.
  • ”Tingsted – 400 deltagere – 1.200 pinde – ét fælles kunstværk”, modtager tilsagn om tilskud på 600.000 kr. Ansøger: Trapholt - Museum for moderne kunst og design.
  • ”Kunst, Kulturarv og Kobbersnepper”, modtager tilsagn om tilskud på 400.000 kr. som ansøgt. Ansøger: Nationalpark Vadehavet.
  • ”Vadehavets Madoplevelser”, modtager tilsagn om tilskud på 500.000 kr. som ansøgt. Ansøger: Business Region Esbjerg.
  • ”Odense Sommeropera – Den Eventyrlige Opera” modtager tilsagn om tilskud på 150.000 kr. Ansøger: Foreningen H.C. Andersen Festivals.
  • "Kunsthal 6100" modtager tilsagn om tilskud på 150.000 kr. Ansøger: Kunsthal 6100.
  • Regionsrådet reserverede desuden 1 mio. kr. fra kulturpuljen i 2019 til projekt "Skamlingsbanken". Det er Kolding Kommune, der ansøger om midler til formidlingsprojektet "Natur og stemmer der samler". Pengene reserveres under forudsætning af, at en fredningssag falder på plads.

Fristen for ansøgninger til regionens kulturpulje i 2019 er fastlagt til 1. marts 2019.

For yderligere info om kulturprojekterne

Regionsrådets medlemmer, se kontaktoplysninger her: