Regionsrådet støtter næste generation af kulturskabere

På regionsrådsmødet den 18. december besluttede rådet at støtte ni kulturprojekter med penge fra Region Syddanmarks kulturpulje. Blandt andet får en ny festival 250.000 kr. i tilskud. I alt bliver der givet tilskud på knap 2,8 mio. kr. til de ni projekter.

LEV Festival er en ny festival for unge med musik, workshops og andet kultur. Initiativtagerne er unge fra Huset Fundament i Kolding og Kanten i Esbjerg. De to foreninger, der blandt andet driver spillesteder, er i høj grad drevet af frivillige unge og målet er at være med til at være væksthuse for den næste generation af kulturskabere i regionen. Festivalen er et af ni projekter, som nu får støtte fra Region Syddanmarks kulturpulje.

Michael Nielsen (K), der er formand for Region Syddanmarks udvalg for regional udvikling, siger om støtten til den nye festival:

- Vi vil gerne støtte unge, der selv tager initiativ til at holde en kultur-festival. Det er engagerede unge, der skal gå foran med at udvikle den næste generation af kulturskabere. Vi tror, at arbejdet med at få en festival op at stå kan give de unge nogle færdigheder, som bidrager til at udvikle kreative miljøer og en levende ungdomskultur.

22 søgte om tilskud

Region Syddanmark har i alt modtaget 22 ansøgninger om tilskud fra kulturpuljen i denne omgang.

Ud over den nye festival får otte andre projekter også tilskud:

• Jazzhouse Festival i Trekantområdet, ansøgt af Jazz i Trekanten, modtager et tilskud på 300.000 kr.
  • Mindbox - et frikvarter fra psykisk sygdom, ansøgt af Psykiatrisk Afdeling, Odense, modtager et tilskud på 613.160 kr.
  • Projekt Oprøret ved Varde Å, ansøgt af Varde Kommune, modtager et tilskud på 225.000 kr.
  • Regionens musikkultur - en sommer med oplevelser i toner og tale, ansøgt af Foreningen Termansen, Ribe, modtager tilskud på 275.000 kr.
  • Europeada 2024, ansøgt af Bund Deutscher Nordschleswiger, modtager et tilskud på 291.250 kr.
  • Folk-ensemble i Region Syddanmark, ansøgt af Syddansk Musikkonservatorium, modtager et tilskud på 440.000 kr.
  • Sejlende kulturliv i Lillebælt, ansøgt af Middelfart Kommune, modtager et tilskud på 275.000 kr.
  • Opera og natur, ansøgt af Macbeth v. Svendborg Efterskole, modtager et tilskud på 100.000 kr.

Læs mere om de projekter, som har fået støtte fra kulturpuljen, her:

Læs, hvilke kulturprojekter som er blevet godkendt på regionsrådsmødereferatet