Høreklinikker i Vojens og Tønder skal give kortere ventetid på høreapparater

Som et led i Region Syddanmarks bestræbelser på at nedbringe ventetiden til høreapparatsbehandling åbner Sygehus Sønderjylland i dag og på mandag høreklinikker i Vojens og Tønder.

Syddanskere skal maksimalt vente tre måneder på at få et høreapparat. Det mener regionsrådet i Region Syddanmark, der i februar bevilgede 9,5 millioner kroner til at styrke området. Som led i disse bestræbelser åbner Sygehus Sønderjylland i dag og på mandag høreklinikker i Vojens og Tønder.

Formand for Sundhedsudvalget i Region Syddanmark, Poul Erik Svendsen, (S) siger:

- Et tilbud om behandling mere end ét år ude i fremtiden er ikke et reelt tilbud. Med de to sønderjyske høreklinikker styrker vi høreapparatsbehandlingen og arbejder os et skridt nærmere vores målsætning om, at man som borger i Region Syddanmark får mulighed for at få udleveret et høreapparat inden for tre måneder.

Høreklinikken i Vojens

I Vojens åbner den nye høreklinik i dag i Rådhuscentret 7, st. og vil derefter holde åbent alle hverdage fra tirsdag til fredag i tidsrummet kl. 9.00 – 14.00. Klinikken bemandes på sigt af to audiologiassistenter og en tekniker.

Formand for udvalget for sundhed og forebyggelse Preben Holmberg (V), Haderslev Kommune, siger:

- I Udvalget for Sundhed og Forebyggelse har vi foreslået regionen at etablere en lokal klinik i kommunen, og derfor glæder vi os ekstra meget over, at det nu er lykkedes at få et nært tilbud for vores borgere. Vi synes, det giver rigtig god mening, at klinikken er placeret i sundhedscentret i Vojens, hvor der i forvejen er en række sundhedstilbud.

Høreklinikken i Tønder

I Tønder åbner høreklinikken mandag den 8. maj i Tønder Sygehus på Carstensgade 6 og holder derefter åbent alle mandage i tidsrummet kl. 9.00 – 14.00. Klinikken er bemandet med en audiologiassistent og en tekniker.

Formand for sundhedsudvalget Irene Holk Lund (V), Tønder Kommune, siger:

- I Tønder Kommune er vi meget optaget af det nære sundhedsvæsen. Derfor er det glædeligt, at vi nu igen får en lokal høreklinik, så borgerne også på høreområdet kan tilbydes undersøgelse og behandling lokalt. Samtidig er placeringen på Tønder Sygehus et glimrende eksempel på, at kommunen og regionen arbejder godt sammen om at fremtidssikre nærsygehuset ved at udbygge og styrke aktiviteterne.

Også patienter fra andre dele af regionen

På de to klinikker vil patienter og borgere fra hele regionen efter forudgående undersøgelse i Sønderborg kunne få udleveret og tilpasset deres nye høreapparater.

En stor andel af klinikkernes patienter forventes i øvrigt at komme via Odense Universitetshospital og Sygehus Lillebælt og fra disse sygehuses optageområder.

Omvendt er det som i andre tilfælde op til den enkelte patient at afgøre, om de vil benytte sig af det frie sygehusvalg eller vente, til de kan få en tid på OUH eller Sygehus Lillebælt. Ingen kan derfor med sikkerhed sige, hvor stor efterspørgslen vil blive.

Formand for Sundhedsudvalget Poul Erik Svendsen (S), Region Syddanmark,

Formand for udvalget for sundhed og forebyggelse Preben Holmberg (V), Haderslev Kommune, mobil 24 44 40 55

Formand for sundhedsudvalget Irene Holk Lund (V), Tønder Kommune, mobil 50 84 64 54.