Region Syddanmark ønsker mere konkurrence om ambulancekørsel

Regionen ønsker, at flere forskellige firmaer skal byde på opgaven med at køre ambulancer. Derfor deles et kommende udbud op i fire geografiske områder i Region Syddanmark.

Lige nu sidder der Falck-folk bag rattet i alle syddanske ambulancer, når de rykker ud til trafikuheld og alvorlig sygdom. Region Syddanmark står over for at skulle udbyde opgaven med at køre ambulancerne og for at få flere til at byde på opgaven, vælger regionen at udbyde i fire geografiske områder.

Det besluttede et enigt regionsråd på mødet den 16. december 2013.

De fire geografiske områder svarer til dækningsområderne for Odense Universitetshospital, Sygehus Lillebælt, Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Sønderjylland. Udbuddet omfatter både ambulancekørsel, kørsel med akutlægebiler og akutbiler og liggende patienttransport. Der er tale om fem-årige kontrakter med begyndelse 1. september 2015.

- Vi er glade for samarbejdet med Falck, men vi vil gerne have skabt mere konkurrence om opgaven med at køre vores ambulancer. Derfor deler vi nu opgaven op i mindre portioner. Så håber vi, at flere har mulighed for og lyst til at byde, siger Thyge Nielsen (V), formand for Region Syddanmarks Akut- og ø-udvalg.

Ambulancen skal rykke ud lige så hurtigt som i dag

Regionsrådet har også besluttet, at det nuværende serviceniveau på ambulancekørslen skal fortsætte. Serviceniveauet i form af gennemsnitlige responstider på en kørsel med blå blink er i dag på 7,9 minutter på Fyn, 8,6 minutter i Sydvestjylland, 9,8 minutter i Sønderjylland og 7,9 minutter i Trekantområdet. Og det er disse tider, der også skal opfyldes efter 1. september 2015.

Det forventes, at udbuddet med ambulancekørslen kan sættes i søen i marts 2014, og at kontrakterne kan skrives under omkring 1. september 2014. Det giver eventuelle nye firmaer et år til at forberede sig på opgaven.

Fakta

Det præhospitale beredskab i Region Syddanmark består af 57 ambulancer i døgnberedskab, to ambulancer i dagberedskab, seks lægebiler, tre udrykningslæger og syv akutbiler. I 2012 rykkede ambulancerne i Region Syddanmark ud med blå blink i 42.974 tilfælde. Derudover var der 55.899 kørsler med patienter, hvor der ikke blev kørt med blå blink. Det kostede omkring 526 mio. kr. at drive det præhospitale beredskab i regionen i 2012.

Yderligere oplysninger

Formand for Region Syddanmarks Akut- og ø-udvalg, Thyge Nielsen (V), mobil 20 31 36 24

Direktør i sundhed, Per Busk, Region Syddanmark, mobil 21 72 66 87