Danmarks andet Ronald McDonald Hus ved Nyt OUH

Når Nyt OUH står færdig i 2021, vil familier med alvorligt syge børn kunne bo ved sygehuset og dermed være tæt på deres syge barn.

I dag underskrev Region Syddanmark og Ronald McDonald BørneFond en aftale om, at fonden bygger og driver et Ronald McDonald Hus ved Nyt OUH.

I huset kan familier til alvorligt syge børn bo, mens børnene er indlagt på universitetshospitalet.

- En stor tak til Ronald McDonald BørneFond for den flotte gave. Den er vi meget taknemmelige for. Når man er barn og alvorligt syg er det altafgørende at have mor og far tæt på. Med et Ronald McDonald Hus kan vi give de berørte familier en bekymring mindre. Her kan de bo under optimale forhold og være tæt på det syge barn. Huset udgør et godt supplement til behandlingstilbuddet på et moderne universitetshospital, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Plads til 12 familier i nyt Ronald McDonald Hus

Ifølge aftalen skal det fynske Ronald McDonald Hus opføres i nærheden af det nye universitetshospitals børneklynge. Huset skal rumme 12 familieværelser og bliver på cirka 1500 m2.

Ifølge aftalen står Ronald McDonald BørneFond for opførelse og drift af familiehuset, mens regionen stiller en grund på 4000 m2 til rådighed.

Anders Andersen, bestyrelsesformand for Ronald McDonald BørneFond, er meget glad for aftalen.

- Det er altid dybt ulykkeligt, når et barn bliver alvorligt sygt. Ronald McDonald BørneFond har i 20 år støttet projekter til fordel for syge og udsatte børn – ikke mindst Ronald McDonald Hus ved Rigshospitalet. Huset gør hvert år en kæmpe forskel for cirka 120 familier, der gennemlever måske den sværeste tid i deres liv. Jeg er meget glad for, at vi kan åbne endnu et hus i Danmark og hjælpe endnu flere familier, siger Anders Andersen.

Ronald McDonald huse i 31 lande

Ronald McDonald BørneFond driver allerede et Ronald McDonald Hus i Danmark ved Rigshospitalet. Det blev åbnet i september 2002 og har plads til 12 familier ad gangen.

Siden åbningen har omkring 1300 familier boet i huset. Verdens første Ronald McDonald Hus blev indviet i Philadelphia i 1974. I januar 2011 var der i alt 313 huse i 31 lande.

Nyt universitetshospital til 6,3 mia. kr.

Det nye universitetshospital bliver placeret mellem Syddansk Universitet og motorvejen og skal erstatte det nuværende Odense Universitetshospital. Der er afsat 6,3 mia. kr. til Nyt OUH. Sygehuset bliver det største helt nye sygehus i Danmark, og sammen med et nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet vil byggeriet samlet set svare til bykernen i en større dansk provinsby. Første spadestik tages i 2015, og efter planen står Nyt OUH færdig i 2021.