Nye boliger til unge med hjerneskade

Frirum. Plads til den enkelte og flere fritidsmuligheder. De unge beboere på Kingstrup kan om få måneder se frem til at få mere plads og flytte i egen bolig. Tirsdag 11. januar 2011 var der rejsegilde på fire nye boliger, hvor de kan bo for sig selv, og det blev naturligvis fejret på traditionel vis med kransen i top, taler og pølser og vand til håndværkerne:

- En nordmand spurgte mig en gang undrende, hvorfor vi holder så mange gilder i Danmark – høstgilde, rejsegilde, svendegilde osv. – men det gør vi jo, fordi vi fejrer dem, der yder en indsats. Og for at fejre at vi når de mål, vi gerne vil nå. Sådan er det også i dag: Vi fejrer håndværkernes indsats og glæder os over de nye og gode rammer, beboerne her på Kingstrup snart vil få, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

Vi fejrer håndværkernes indsats og glæder os over de nye  og gode rammer, beboerne her på Kingstrup snart vil få, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V). Fotos: Jørgen Diswal

Vi fejrer håndværkernes indsats og glæder os over de nye og gode rammer, beboerne her på Kingstrup snart vil få, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V). Fotos: Jørgen Diswal

Hjælp til at komme videre

De fire boliger er tænkt som såkaldte udslusningsboliger, dvs. boliger for de unge, indtil de flytter for sig selv. Erfaringen er, at de yngre beboere har brug for at kunne leve i et ungdomsmiljø med mere plads, og hvor der er et fritidstilbud, netop tilpasset deres aldersgruppe.

Formålet med Kingstrup-afdelingen er bl.a. at afklare de unges behov her og nu samt at afklare, hvad de forventes at have brug for i fremtiden: Hvilke type job kan den unge håndtere. Hvilken uddannelse skal vedkommende evt. i gang med - altså at få lagt en plan for fremtiden.

De fire boliger er bygget som små selvstændige bygninger - fire fritliggende to værelses huse - og et fælleshus.

Her skal jeg bo

Jesper er 27 år. For 8 år siden var han ude for en trafikulykke, hvor ikke kun bilen var totalskadet bagefter: - Også hele mit liv var smadret, fortæller Jesper. Han var 19 år gammel og næsten færdig med sin uddannelse som maskinmedarbejder, da ulykken skete. Han er oprindelig fra Lolland og har siden ulykken boet mange forskellige steder. Han mener selv, at han vil blive boende i Kingstrup et års tid eller to.

Jesper ser frem til at kunne flytte ind til foråret sammen med  kæresten Camilla.

Jesper ser frem til at kunne flytte ind til foråret sammen med kæresten Camilla.

- Jeg glæder mig til at flytte ind. Det bliver fedt at få sit eget, og så får jeg min kæreste Camilla med herop, siger Jesper. Han er en aktiv beboer og lige nu går han med planer om at udvide Kingstrups ATV (firehjulet crosser) bane, så botilbuddets samtlige fire crossere kan komme ud at køre på en gang.

Fakta:

Kingstrup bo- og beskæftigelsestilbud er beliggende i Gelsted, ca. 23 km sydøst for Middelfart.

Kingstrup er et tilbud for personer med erhvervet hjerneskade. Det kan for eksempel være hjerneskade som følge af blodprop, trafikuheld eller misbrug.
Der er i dag plads til otte beboere i døgntilbud og 20 i dagtilbud. Med de nye boliger bliver der plads til 12 beboere i døgntilbudet.

Tilbuddet har eksisteret siden 1999 og blev oprindelig etableret af Fyns Amt. I dag er det Region Syddanmark, der driver stedet.

De nye boliger forventes at stå færdig i april 2011.

Rejsegilde på Kingstrup tirsdag 11. januar 2011.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk