Ring 112 og få en sygeplejerske i røret

Siden 2. maj har sygeplejersker taget alle 112-alarmopkald om sygdom og ulykker i regionen. Det vil give bedre, hurtigere og mere præcis hjælp fremover.

Ledende sygeplejerske på AMK Vagtcentralen, Dorthe Jakobsen, og hendes kolleger får i gennemsnit ti opkald i timen. Foto: Niels Lund Pedersen

Der er få mennesker i verden, der er mere beroligende at være i nærheden af i en krisesituation end en erfaren sygeplejerske. Derfor er der god mening i at give borgerne en sygeplejerske i røret, når der er behov for at ringe til 112-alarmcentralen om ulykker eller sygdom.

Mere præcis hjælp

Siden 2. maj har 17 sygeplejersker og en paramediciner med backup af en læge håndteret opkaldene i en ny ordning, der skal sikre mere præcis hjælp og bedre udnyttelse af ressourcerne. Meget tyder på, det vil lykkes, siger den ledende sygeplejerske på AMK Vagtcentralen, Dorthe Jakobsen.

- Vi er ikke i tvivl om, at det bliver godt. Det føles rigtigt. Men det er svært, og opgaverne er store. Dels er der meget teknik, vi skal holde styr på og lære at betjene. Og dels er det nyt for mange af os at håndtere borgere og patienter i telefonen, hvor stemmen er det eneste, vi har at arbejde med - vi kan hverken se eller røre patienten, siger Dorthe Jakobsen.

Ny spørgeteknik

Det betyder også, at spørgeteknikken er blevet et afgørende fagligt redskab for sygeplejerskerne.

- Man spørger ikke, om den tilskadekomne trækker vejret godt nok, men i stedet om han eller hun trækker vejret i samme hastighed som den, der ringer. Vi har meget forsigtige i begyndelsen og lader al tvivl komme borgerne til gode. Så på den måde har vi hele tiden skudt lidt over målet, men det skal vi gerne forbedre os på. Målet er jo, at vi skal udnytte ressourcerne bedst, siger hun.

Fordelen ved sygeplejerskerne i telefonen er blandt andet, at man allerede fra begyndelsen af en udrykning har en sundhedsfaglig person i røret, som kan vurdere skadens omfang og eksempelvis vejlede om førstehjælp i telefonen.

- En situation kan godt være alvorlig, selvom folk lyder rolige. Og omvendt. Vi dækker hele regionen, og da der er forskel på, hvordan folk i Vestjylland og Odense beskriver tingene, skal vi lære at tage den nuance med i vores vurdering også, siger Dorthe Jakobsen.

Politiet først - så sygeplejersker

• Et alarmopkald til 112 går stadig til politiets alarmcentral som hidtil
  • Drejer det sig om brand eller indbrud, bliver opkaldet håndteret af politiet som altid
  • Alle opkald om sygdom og ulykke dirigeres herefter videre til AMK Vagtcentralen i Odense
  • Centralen har base lige ved skadestuen og herfra håndteres regionens 200 daglige opkald om sygdom og ulykker.