Afsløring af vikingernes kalkmaleri

Ribe VikingeCenter har gennem hele jubilæumsåret arbejdet på at skabe et kalkmaleri omkring grundlæggelsen af Danmarks ældste by. Arbejdet er blevet gjort muligt via Region Syddanmarks Kulturpulje.

Måneders intenst arbejde blev afsløret fredag den 20. august, da regionrådsformand Carl Holst ’klippede snoren’. Vikingebandet Ranild sørgede for musikken, og der blev skænket ’Ribe mjød’ i lange baner, også Ribe VikingeCenters gæster var naturligvis inviteret til begivenheden.

Kalkmaleriet fortæller - akkurat som i en god tegneserie - den meget spændende historie om grundlæggelsen af Ribe fra år 710, hvor frisiske købmænd blev fordrevet fra vadestedet ved Ribe Å - og frem til ca. år 800, hvor de første byhuse var blevet bygget.

Malingen til vægudsmykningen er, som i vikingetiden, blevet fremstillet af jordpigmenter med kalk som bindemiddel. Selv til den kostbare ultramarin-blå, har museet valgt at bruge det historisk korrekte farvepigment: et fintmalet pulver af ædelstenen lapis lazuli.

Stilarten i billedet er selvfølgelig også fra vikingetiden, og figurerne til fortællingen er hentet fra mange forskellige runesten, udskæringer og billedtæpper.

Den 20 meter lange billedfrise pryder væggene i Ribe VikingeCenters fornemme Tinghus, år 825, og står nu for eftertiden som et varigt og værdigt minde om Ribes 1300 års jubilæum.

Et minde mange børn ganske givet synes, de har en andel i, for netop midlerne fra regionen har betydet, at museet har kunnet skabe et samspil mellem en kunstner og en meget erfaren pædagogisk formidler, så også børnene har kunnet prøve kræfter med vikingetidens billedsprog.

At kunne formidle historien om Ribes grundlæggelse på denne måde er en gave for museet, der hele tiden arbejder på at videregive den danske kulturarv til museets unge gæster.