Seks kandidater er nomineret til Frivillighedsprisen 2022

Der er blevet indstillet et rekordstort antal frivillige indsatser til Region Syddanmarks frivillighedspris 2022. Nu har dommerkomitéen udvalgt de seks frivillige indsatser, som skal dyste om at vinde Region Syddanmarks frivillighedspris 2022.

Vi skrev oprindeligt i nyheden, at Helteakademiet arrangerer aktiviteter for "indlagte børn" - det er nu rettet til "kronisk syge børn".

Rigtig mange gør et kæmpestort stykke frivilligt arbejde inden for sundheds- og socialområdet fra nord til syd og fra øst til vest i Region Syddanmark. Det har flere syddanske borgere end nogensinde før ønsket at sige tak for, og dommerkomitéen havde derfor hele 62 indstillinger af 36 frivillige indsatser at vælge imellem, da den skulle finde de seks nominerede til Frivillighedsprisen 2022.

Alle frivillige er med til at yde en stor indsats til gavn for borgere, patienter og pårørende. Hvem, der vinder de fire priser, afsløres først 10. maj på Volkerts Fylke i Kolding, hvor prisuddelingen finder sted i år.

Her er de seks nominerede

Det er medarbejdere i regionen, frivillige og syddanskerne selv, der står bag indstillingerne. De seks frivillige indsatser, der nu er nomineret, dyster om en hovedpris på 50.000 kroner, to øvrige priser på hver 10.000 kroner og som noget nyt en publikumspris på 10.000 kroner.

De seks nominerede er:

• Hjertemedicinsk afdeling B3 på OUH og de frivillige, som er tilknyttet afdelingen
  • Kurt og Doris Hendriksen, som åbner deres hjem for borgere fra Autismecenter Syddanmark afdeling Kirkevej på Fyn
  • Vågetjenesten i Røde Kors på Kolding Sygehus
  • Hundeførerne i TrygFondens Besøgshundeordning, som besøger flere af regionens psykiatriske afdelinger
  • Susanne Olesen og Grete Rasmussen fra Handicapcenter Fyn, som i deres fritid svømmer med borgere fra centret
  • Helteakademiet – H. C. Andersen Børnehospital, Odense, som arrangerer aktiviteter for kronisk syge børn.

Det er dommerkomitéen, der vælger vinderne af hovedprisen og de to øvrige priser, mens borgerne kan stemme direkte på den af de seks nominerede, som de mener, skal vinde publikumsprisen. Der åbnes for afstemning omkring 1. maj 2022.

En hyldest til alle frivillige

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) er med i dommerkomitéen og udtaler:

- Hver dag er frivillige rundt omkring i hele regionen med til at gøre en positiv forskel for deres medborgere. Nogle gange er de endda med til at gøre en livgivende forskel, når vi fx taler om akuthjælpere. Selvom der kun er seks nominerede til Frivillighedsprisen, vil jeg gerne understrege, at fejringen af det frivillige arbejde i Syddanmark er en fejring af hver eneste, der gør et stykke frivilligt arbejde.

En påskønnelse for indsatsen

Frivillighedsprisen er indstiftet af Region Syddanmark som en påskønnelse af de frivilliges indsats for regionen og de syddanske borgere. Prisen skal også ses som en anerkendelse af det store arbejde, som personale eller konkrete afdelinger yder for at inddrage de frivillige.

Begge parter får fornøjelse af præmiepengene, for de går til den afdeling eller institution, som vinderen er tilknyttet, og skal bruges til at videreudvikle samarbejdet med de frivillige eller til at skabe endnu bedre rammer for den frivillige indsats.

Sidste års vindere

Sidste gang, prisen blev uddelt, var i 2020, hvor hovedprisen gik til studerende fra Musikkonservatoriet i Esbjerg, der spiller for patienter på intensivafdelingen på Sydvestjysk Sygehus. De to øvrige priser gik til Akutgruppe Strynø og til Dennis Larsen fra Syrenparken Socialcenter Lillebælt.

Kort om de nominerede

• B3 Hjertemedicinsk afdeling, OUH, v. afdelingssygeplejerske Mette Marie Nordestgaard samt de mange frivillige på afdelingen. Afdelingen samarbejder med stort engagement med flere frivillige foreninger, blandt andet Ældresagen, Røde Kors og Hjerteforeningen, og de har flere frivillige indsatser som kortklub og jule- og nytårsaftensarrangementer.

• Kurt og Doris Hendriksen, Fyn. De åbner deres hjem for borgerne på Autismecenter Syddanmark i Kværndrup en gang om måneden, så de kan besøge dyrene på gården, køre traktor og hygge sig med frokost og eftermiddagskage.

• Røde Kors’ vågetjeneste på Kolding Sygehus. De sidste 10 år har vågerne fra Røde Kors været at finde på Kolding Sygehus. Vågerne støtter døende, der ikke har pårørende, eller aflaster pårørende i den sidste tid, så ingen skal dø alene.
  • Hundeførerne i TrygFondens Besøgshundeordning, Vejle, Esbjerg, Odense/Middelfart. Besøgshundene kommer typisk hver eller hver anden uge på besøg på det psykiatriske afsnit, de er tilknyttet.
  • Susanne Olesen og Grete Rasmussen fra Handicapcenter Fyn. I deres fritid sørger medarbejdere fra centeret for, at borgerne kommer i svømmehal og får gode oplevelser med at svømme og lave vandaktiviteter. Det har de gjort i mange år.
  • Helteakademiet, H. C. Andersen Børnehospital, Odense. Helteakademiet er et tilbud til kronisk- og langtidssyge børn i alderen 5-14 år, som her kan få fodboldtræning og boldleg og et frirum fra sygdom en gang om ugen. Trænerne er frivillige ildsjæle, og Helteakademiet drives af Børneulykkesfonden.

Dommerkomitéen består af:

Regionsrådsformand Stephanie Lose, regionsrådsmedlem Bente Gertz, socialdirektør Christian Schacht-Magnussen, Region Syddanmark, chefredaktør Rikke Bekker, Fyns Amts Avis, og repræsentanter fra regionens brugerråd; Gitte Stærk, Psoriasisforeningen (Kontaktforum for Handicap), Pernille Kristoffersen, Mødrehjælpen (Udsatterådet) og Rita Bruun, Nyreforeningen (Sundhedsbrugerrådet).

Du kan læse mere om Frivillighedsprisen på regionens hjemmeside.