Regionsrådspolitikere vil skyde penge i hurtigere og mere præcise svar på kræftundersøgelser

Odense Universitetshospital skal have en økonomisk millionindsprøjtning fra regionsrådet over de kommende år. Pengene skal gå til hurtigere og mere præcise analyser af kræftpatienter.

Kræftpatienterne i Region Syddanmark kan se frem til hurtigere og bedre analyser på kræftområdet.

Hvert år bliver cirka 40.000 danskere ramt af kræft. Når mistanken opstår, så står sundhedsvæsenet klar til at hjælpe hurtigt og effektivt, og nu bliver der skruet yderligere op for tempoet i Region Syddanmark.

Økonomisk acceleration over de kommende år

Odense Universitetshospital skal, hvis det står til sundhedsudvalget, have 1,2 millioner kroner mere i 2018, 4,2 millioner kroner i 2019 og fra 2020 7,1 millioner kroner årligt, så de kan gennemføre flere og bedre analyser af mulige kræfttilfælde.

I analyserne kigger fagfolkene på ændringer i cellernes DNA. Analyserne, som laves på blod eller vævsprøver, udføres sideløbende med almindelige undersøgelse, der foretages ved hjælp af mikroskoper.

Sundhedsudvalgsformand i Region Syddanmark, Poul-Erik Svendsen (S), ser investeringen som en markant styrkelse af kræftbehandlingen i regionen:

- De fleste ved, eller kender nogen der ved, hvor ubehageligt det er at vente på prøvesvar, hvis man frygter for sit helbred. Med en investering i vores evner til at diagnosticere kræft, kan vi give patienterne hurtigere svar, og vi kan derudover lave flere analyser, så vi kan give den mest effektive behandling. Det er et klart løft af vores evner på kræftområdet.

Det er partierne bag budgetforliget, der har besluttet, at der skal afsættes penge til området, og punktet skal endeligt behandles i regionsrådet i starten af 2019.

Flere analysemuligheder og hyppigere analyser

Pengene fra regionsrådet betyder helt konkret, at den såkaldte molekylærpatologi løftes på to væsentlige områder:

• Der bliver implementeret fem nye analyse-typer, der giver mulighed for en mere præcis og hurtig diagnostik, hvilket vil betyde mere effektive patientforløb.
  • Der bliver gennemført analyser hyppigere end i dag, hvor man samler prøver og maksimalt gennemfører analyser to gange om ugen. For en række af analyserne vil disse fremover blive udført dagligt.

De nye initiativer vil omfatte analyserne, der vedrører kræft i blodet, leverkræft, lungekræft og kræft i hjernen.

Investeringen vil få betydning for op mod 850 patienter om året fra hele Region Syddanmark.

Yderligere information: