Atkins-rapport: Aarhus-Hamborg på halvanden time

Det er teknisk set muligt at få togturen mellem Aarhus til Hamborg helt ned på ca. 1½ time. Det viser ny rapport om, hvordan en fremtidig dansk-tysk banestrategi kunne se ud.

Hurtigste togforbindelse fra Aarhus til Hamborg lyder i dag på 4 timer og 30 min. Ved i stedet at vælge bilen kan man både nå at spise frokost i det sønderjyske og handle ind i grænsebutikkerne – og stadig nå frem før toget.

Årsagerne til de langsomme togtider er mange, men skyldes først og fremmest udtjente skinner, dårlige forløb, gammeldags materiel og manglende elektrificering.

Det kan imidlertid ændre sig markant, viser en ny rapport fra Atkins. Allerede i 2030 kan køretiden halveres til to en halv time, hvis der investeres i nye højhastighedsstrækninger. Vælger man i en senere udbygning frem mod 2050 at lægge højhastighedsskinner hele vejen og kun stoppe én gang mellem Aarhus og Hamburg, kan rejsetiden komme helt ned på blot 1 time og 16 min.

- Det er utroligt, at vi har en togdrift, der er på niveau med de tophastigheder, man kørte med i 1950’erne. Jernbanen er forsømt i en grad, så den ikke er et reelt alternativ til bilen eller lastbilen, siger formand for Syddansk Mobilitetsråd Carl Holst (V).

EU-penge på vej

Vores nabolande Sverige og Tyskland vil i løbet af de kommende 10-15 år have et net af højhastighedstog, som syd for den danske grænse vil blive bundet sammen med ditto franske, spanske og italienske systemer. Men Danmark bliver altså en bremseklods på den europæiske jernbanemotorvej.

Strækningen indgår i EU-Kommissionens forslag til det såkaldte TEN-T-program over de vigtigste infrastrukturstrækninger i Europa. Det betyder, at både EU og nationale myndigheder er forpligtet til at arbejde for TEN-T nettets virkeliggørelse, hvilket også åbner nogle muligheder for europæisk medfinansiering til projektet.

- Mange glemmer, at Hamborg er en langt større og vigtigere handelsby for Vestdanmark end København. Gevinsterne ved at binde det østjyske bybånd sammen med Hamborg via højhastighedstog er uvurderlig i forhold til at skabe fornyet vækst og nye arbejdspladser, men det kræver at vi kommer i gang nu, siger Carl Holst.

Grøn transport

Også miljøet står til at høste en markant gevinst ved højhastighedstog. Bilen udleder pr. 100 passagerkilometer 3,5 gange så meget CO₂ som toget, og ved at gøre toget meget hurtigere end bilen, vil langt flere passagerer vælge det miljøvenlige alternativ i fremtiden.

- Alle i samfundet har stor fokus på at gøre noget for at nedbringe drivhusgasser og brugen af fossile brændsler, og her kan vi virkelig gøre en forskel – hvis viljen er til stede, siger Carl Holst.